dc.contributor.advisor | Valkonen, Tarja | |
dc.contributor.author | Isopahkala, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T09:44:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T09:44:46Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75888 | |
dc.description.abstract | Tämän työnäytetyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää EduFutura Jyväskylä -yhteistyön viestintää ja syventää ymmärrystä viestinnästä ja vuorovaikutuksesta erityisesti teknologiavälitteisen viestinnän ja yhteistyövuorovaikutuksen näkökulmista työelämän kontekstissa. Opinnäytetyön ensimmäinen osa kuvaa teknologiavälitteisen viestinnän ja yhteistyövuorovaikutuksen keskeistä roolia organisaatioiden verkostomaisessa yhteistyössä, ja perustelee, miksi työyhteisöviestinnän suunnittelua ja kehittämistä tarvitaan. Tutkielman toinen osa puolestaan kuvaa ja arvioi EduFutura Jyväskylä -yhteistyölle toteutettua viestinnän kehittämistyötä.
Yhteistyön on havaittu rakentuvan yhteistyövuorovaikutuksessa, joka tarvitsee onnistuakseen sekä tiedonjakoon, ongelmanratkaisuun ja innovointiin liitettyä tehtävätason viestintää että luottamusta rakentavaa suhdetason viestintää, kuten vuorovaikutusosapuolten välillä tapahtuvaa itsestä kertomista. Verkkoläsnäolon kautta yhteistyöverkosto pystyy viestimään toiminnastaan, osallistamaan sidosryhmiään sekä vahvistamaan identiteettiään ja brändiään. Verkkoläsnäolo lisää myös viestinnän arvioimiselle ja kehittämiselle tärkeän viestinnän mittaamisen mahdollisuuksia. Onnistuneella yhteistyövuorovaikutuksella ja läpinäkyvällä, helposti saatavilla olevalla teknologiavälitteisellä viestinnällä, voidaan lisätä muun muassa verkoston keskinäistä luottamusta ja työn tuloksellisuutta. Viestinnän suunnitteluun ja kehittämiseen kannattaakin panostaa sen eri tasoilla erilaiset kohderyhmät huomioiden.
Viestinnän kehittämistyössä käynnistettiin suunnitelmallinen viestintä EduFutura Jyväskylä -yhteistyössä. Yhteistyöverkostolle luotiin viestintäsuunnitelma sekä verkkosivut ja sosiaalisen median tilit, joilla käynnistettiin suunnitelmallinen sisällöntuotanto mahdollistamaan yhteistyöverkoston verkkoläsnäoloa. Kehittämistyö osoittaa, että selkeästi määritellyt strategiset lähtökohdat ja tavoitteet auttavat tarkoituksenmukaisen viestinnän suunnittelua ja toteutusta. Yhteistyöverkostossa, jossa toiminta on vielä alkuvaiheessa, verkkoläsnäolo on varsin tarpeellista, mutta sen rinnalle kaivataan osallistavaa ja yhteistyöhön sitouttavaa yhteistyövuorovaikutusta. | fi |
dc.format.extent | 122 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | teknologiavälitteinen viestintä | |
dc.subject.other | verkkoläsnäolo | |
dc.subject.other | yhteistyövuorovaikutus | |
dc.title | Viestinnän kehittäminen EduFutura Jyväskylä -yhteistyössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105243147 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Viestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Communication | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3135 | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | organisaatiot | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |