Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPääjoki, Tarja
dc.contributor.authorElivuo, Miia
dc.date.accessioned2021-05-21T11:05:36Z
dc.date.available2021-05-21T11:05:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75849
dc.description.abstractTämä maisterintutkielma jäsentää tanssin taiteen perusopetuksen oppilaitoksessa työskentelevän tanssinopettajan työtä ja sen edellytyksiä. Tanssi on suosittu harrastus lasten, nuorten ja aikuisten parissa. Tanssilla ei ole merkittävää sijaa suomalaisen peruskoulun opetussisällöissä, joten tanssia opetetaan pääsääntöisesti vapaa-ajan harrastuksena. Taiteen perusopetus on tasolta toiselle etenevää, oppilaiden vapaaehtoisuuteen perustuvaa opetusta. Taiteen perusopetuksen lajeista tanssi on toiseksi suurin. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten tanssinopettajuus rakentuu tanssin taiteen perusopetuksen kontekstissa. Tanssinopettajuuden rakentumista tarkastellaan taiteen perusopetusjärjestelmän, oppilaitoksen sekä yksittäisen tanssinopettajan tasolta. Tutkielman alkupuolella selvitetään taiteen perusopetuksen rakennetta, periaatteita ja kehitystä sekä tanssin asemaa järjestelmässä. Lisäksi tarkastellaan tanssinopettajan ammatin ehtoja ja edellytyksiä sekä tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivan suomalaisen tanssipedagogiikan kehitystä, käytäntöjä ja tutkimusta. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Pääasiallisena aineistona on neljän Jyväskylän Tanssiopistossa päätoimisesti työskentelevän tanssinopettajan sekä Jyväskylän Tanssiopiston rehtorin teemahaastattelut. Lisäksi aineistona on Jyväskylän Tanssiopiston henkilökunnalle pidetyn pilottityöpajan tuottama materiaali sekä kirjallista aineistoa. Tutkijan positio on sisällä tutkittavassa ilmiössä ja tutkielma materiaalina on myös kirjoittajan oma tanssinopettajan ammatissa kertynyt kokemustieto. Aineisto on analysoitu ja jaettu teemoihin sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman tuloksena on, että tanssinopettajuus taiteen perusopetuksen oppilaitoksessa rakentuu opettajan henkilökohtaisen tanssisuhteen sekä oppilaiden kanssa muodostuvan vastavuoroisuuden varaan. Tanssinopettajien ammatti-identiteetit vaihtelevat ja oppilaitoksen suunnalta muodostuvat osaamisvaatimukset ovat moninaisia ja laajenevia. Tanssin taiteen perusopetus ja sitä tukeva tanssinopettajien ammatillinen koulutus ovat osittain vahvistaneet tanssinopettajan professiota, mutta eivät kaikilta osin ole pysyneet tanssitaiteen ja -kulttuurin nopean kehityksen tahdissa.fi
dc.format.extent97
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertanssipedagogiikka
dc.titleTanssinopettajuus taiteen perusopetusta antavassa tanssioppilaitoksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105213109
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysotanssi
dc.subject.ysotanssinopettajat
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysotanssikasvatus
dc.subject.ysotanssioppilaitokset
dc.subject.ysotaiteen perusopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot