dc.contributor.advisor | Pääjoki, Tarja | |
dc.contributor.author | Elivuo, Miia | |
dc.date.accessioned | 2021-05-21T11:05:36Z | |
dc.date.available | 2021-05-21T11:05:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75849 | |
dc.description.abstract | Tämä maisterintutkielma jäsentää tanssin taiteen perusopetuksen oppilaitoksessa työskentelevän tanssinopettajan työtä ja sen edellytyksiä. Tanssi on suosittu harrastus lasten, nuorten ja aikuisten parissa. Tanssilla ei ole merkittävää sijaa suomalaisen peruskoulun opetussisällöissä, joten tanssia opetetaan pääsääntöisesti vapaa-ajan harrastuksena. Taiteen perusopetus on tasolta toiselle etenevää, oppilaiden vapaaehtoisuuteen perustuvaa opetusta. Taiteen perusopetuksen lajeista tanssi on toiseksi suurin.
Tutkimustehtävänä on selvittää, miten tanssinopettajuus rakentuu tanssin taiteen perusopetuksen kontekstissa. Tanssinopettajuuden rakentumista tarkastellaan taiteen perusopetusjärjestelmän, oppilaitoksen sekä yksittäisen tanssinopettajan tasolta. Tutkielman alkupuolella selvitetään taiteen perusopetuksen rakennetta, periaatteita ja kehitystä sekä tanssin asemaa järjestelmässä. Lisäksi tarkastellaan tanssinopettajan ammatin ehtoja ja edellytyksiä sekä tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivan suomalaisen tanssipedagogiikan kehitystä, käytäntöjä ja tutkimusta.
Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Pääasiallisena aineistona on neljän Jyväskylän Tanssiopistossa päätoimisesti työskentelevän tanssinopettajan sekä Jyväskylän Tanssiopiston rehtorin teemahaastattelut. Lisäksi aineistona on Jyväskylän Tanssiopiston henkilökunnalle pidetyn pilottityöpajan tuottama materiaali sekä kirjallista aineistoa. Tutkijan positio on sisällä tutkittavassa ilmiössä ja tutkielma materiaalina on myös kirjoittajan oma tanssinopettajan ammatissa kertynyt kokemustieto. Aineisto on analysoitu ja jaettu teemoihin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tuloksena on, että tanssinopettajuus taiteen perusopetuksen oppilaitoksessa rakentuu opettajan henkilökohtaisen tanssisuhteen sekä oppilaiden kanssa muodostuvan vastavuoroisuuden varaan. Tanssinopettajien ammatti-identiteetit vaihtelevat ja oppilaitoksen suunnalta muodostuvat osaamisvaatimukset ovat moninaisia ja laajenevia. Tanssin taiteen perusopetus ja sitä tukeva tanssinopettajien ammatillinen koulutus ovat osittain vahvistaneet tanssinopettajan professiota, mutta eivät kaikilta osin ole pysyneet tanssitaiteen ja -kulttuurin nopean kehityksen tahdissa. | fi |
dc.format.extent | 97 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tanssipedagogiikka | |
dc.title | Tanssinopettajuus taiteen perusopetusta antavassa tanssioppilaitoksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105213109 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | tanssi | |
dc.subject.yso | tanssinopettajat | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | tanssikasvatus | |
dc.subject.yso | tanssioppilaitokset | |
dc.subject.yso | taiteen perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |