Tanssi yhdistävänä rituaalina : Anna Halprinin Planetaarisen tanssin tarkastelua
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tarkastelen taidekasvatuksen kandidaatintutkielmassani yhdysvaltalaisen tanssitaiteilija Anna Halprinin työskentelyn mukana kehittynyttä Planetaarista tanssia, jota on tanssittu ympäri maailman 40 vuotta. Planetaarisen tanssin tavoitteena on tanssia rauhan sekä merkityksellisten asioiden puolesta. Tuon esiin Planetaarisen tanssin syntytarinaa, sekä esitän kuvauksen tanssinkulusta. Halprin kutsuu Planetaarista tanssia rituaaliksi, sillä tanssi yhdistää yksilöllisen kokemuksen kollektiiviseen. Tutkin Halprinin esiin tuomia käsitteitä ”toisto” ja ”yhteys” pyrkien selittämään Planetaarista tanssia ja sen merkityksiä syvemmin. Planetaarinen tanssi tavoittelee rauhan lisäksi ykseyttä maailman kanssa, ja tulkitsen yhteyksiä itseen, toisiin kuin koko planeettaankin spiralisoivan tähden avulla, joka kiinnittyy tanssikokemukseen. Yhteyksien kietoutuminen linkittyy laajemmin ihmisyyteen kehon sekä kokemuksellisuuden kautta.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
Aro, Emmi (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ... -
Tanssinopettajuus taiteen perusopetusta antavassa tanssioppilaitoksessa
Elivuo, Miia (2021)Tämä maisterintutkielma jäsentää tanssin taiteen perusopetuksen oppilaitoksessa työskentelevän tanssinopettajan työtä ja sen edellytyksiä. Tanssi on suosittu harrastus lasten, nuorten ja aikuisten parissa. Tanssilla ei ole ... -
Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua
Bukarev, Mark (2014)Taidekasvatuksen määritelmä on sekä akateemisessa että yhteiskunnallisessa (julkisessa/poliittisessa) kontekstissa edelleen avoin. Perinteen jäsentymättömyys tarjoilee mahdollisuuksia, mutta parhaillaan taidekasvatuksen ... -
Miksi tanssin? : Olennaisia-prosessissa mukana olleiden käsityksiä tanssin merkityksestä
Kallio, Sointu (2008)Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat kolmen tanssijan kokemukset ja merkitykset, joita he tanssille antavat. Miksi he tanssivat? Miksi tanssi on merkityksellistä ja tärkeää heille ja kuinka he suhteuttavat itsensä ...