Tanssinopettajuus taiteen perusopetusta antavassa tanssioppilaitoksessa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä maisterintutkielma jäsentää tanssin taiteen perusopetuksen oppilaitoksessa työskentelevän tanssinopettajan työtä ja sen edellytyksiä. Tanssi on suosittu harrastus lasten, nuorten ja aikuisten parissa. Tanssilla ei ole merkittävää sijaa suomalaisen peruskoulun opetussisällöissä, joten tanssia opetetaan pääsääntöisesti vapaa-ajan harrastuksena. Taiteen perusopetus on tasolta toiselle etenevää, oppilaiden vapaaehtoisuuteen perustuvaa opetusta. Taiteen perusopetuksen lajeista tanssi on toiseksi suurin.
Tutkimustehtävänä on selvittää, miten tanssinopettajuus rakentuu tanssin taiteen perusopetuksen kontekstissa. Tanssinopettajuuden rakentumista tarkastellaan taiteen perusopetusjärjestelmän, oppilaitoksen sekä yksittäisen tanssinopettajan tasolta. Tutkielman alkupuolella selvitetään taiteen perusopetuksen rakennetta, periaatteita ja kehitystä sekä tanssin asemaa järjestelmässä. Lisäksi tarkastellaan tanssinopettajan ammatin ehtoja ja edellytyksiä sekä tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivan suomalaisen tanssipedagogiikan kehitystä, käytäntöjä ja tutkimusta.
Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Pääasiallisena aineistona on neljän Jyväskylän Tanssiopistossa päätoimisesti työskentelevän tanssinopettajan sekä Jyväskylän Tanssiopiston rehtorin teemahaastattelut. Lisäksi aineistona on Jyväskylän Tanssiopiston henkilökunnalle pidetyn pilottityöpajan tuottama materiaali sekä kirjallista aineistoa. Tutkijan positio on sisällä tutkittavassa ilmiössä ja tutkielma materiaalina on myös kirjoittajan oma tanssinopettajan ammatissa kertynyt kokemustieto. Aineisto on analysoitu ja jaettu teemoihin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tuloksena on, että tanssinopettajuus taiteen perusopetuksen oppilaitoksessa rakentuu opettajan henkilökohtaisen tanssisuhteen sekä oppilaiden kanssa muodostuvan vastavuoroisuuden varaan. Tanssinopettajien ammatti-identiteetit vaihtelevat ja oppilaitoksen suunnalta muodostuvat osaamisvaatimukset ovat moninaisia ja laajenevia. Tanssin taiteen perusopetus ja sitä tukeva tanssinopettajien ammatillinen koulutus ovat osittain vahvistaneet tanssinopettajan professiota, mutta eivät kaikilta osin ole pysyneet tanssitaiteen ja -kulttuurin nopean kehityksen tahdissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kulttuurinen kiinnostus heräsi tanssiharrastukseni myötä" : flamenco, itämainen tanssi ja länsiafrikkalaiset tanssit tanssinopettajien ja -harrastajien kokemana
Siljamäki, Mariana (University of Jyväskylä, 2013) -
Book-Review : Dance Education Around the World; Perspectives on dance, young people and change
Siljamäki, Mariana (Dans i skolen, 2015) -
Tanssi yhdistävänä rituaalina : Anna Halprinin Planetaarisen tanssin tarkastelua
Rukola, Laura (2020)Tarkastelen taidekasvatuksen kandidaatintutkielmassani yhdysvaltalaisen tanssitaiteilija Anna Halprinin työskentelyn mukana kehittynyttä Planetaarista tanssia, jota on tanssittu ympäri maailman 40 vuotta. Planetaarisen ... -
Nimipiiristä lumitanssiin : tapaustutkimus perusopetuksen neljäsluokkalaisten tyttöjen liikuntaryhmässä toteutetusta tanssiprojektista
Hallikainen, Niina; Syvänen, Sanna (2005)