Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNordling, Anu
dc.date.accessioned2021-05-20T06:05:31Z
dc.date.available2021-05-20T06:05:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75772
dc.description.abstractKoululiikuntakokemuksia tutkitaan yleensä lasten eli oppilaiden näkökulmasta, vaikka liikuntatunnin sisältö koostuu pääasiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsestään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajat kokevat koululiikunnan opettamisen, ja mitkä ovat heidän mielestään sen tehtävät. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena Vihdin kunnassa sijaitsevien kolmen suurimman alakoulun sekä ruotsinkielisen alakoulun opettajille (n=65). Tuloksia analysoitiin tilastollista apuohjelmaa SPSS:ää apuna käyttäen ja tulokset esitettiin prosentteina. Tutkimuksen tulokset ovat yleistettävissä Vihdin kunnan alakoulujen opettajiin ja heidän mielipiteisiinsä koululiikunnasta, sillä tutkimukseen osallistuvat opettajat edustivat noin puolta koko Vihdin kunnan alakoulujen opettajistosta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että liikunta koetaan tärkeänä oppiaineena ja liikunnan resursseja tulisi lisätä. Tärkeimmiksi koululiikunnan tehtäviksi vastaajat kokivat oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttamisen sekä positiivisten kokemusten ja liikunnallisen elämäntavan tukemisen. Koululiikunnan opettamista ei pidetä helppona, mutta silti se pääsääntöisesti menettelee. Opettajien omalla liikunnallisuudella ja sillä, mitä mieltä he ovat liikunnanopettamisesta, on suuri merkitys liikuntatuntien sisältöön. Näiden asioiden kautta opettajat vaikuttavat myös oppilaiden kokemuksiin koululiikunnasta. Kuntien päättäjien tulisi järjestää liikuntaa opettaville opettajille säännöllisesti koulutusta, jotta opettajat saisivat liikuntatuntien sisällöt pysymään mielenkiintoisina. Pienillä toimenpiteillä voidaan saada useamman lapsen koululiikuntakokemukset paremmiksi.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleAlakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105203034
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot