Ääniteteollisuuden keskittyminen ja syklisyysteorian toteutuminen Suomessa 2000-luvulla
Maisterintutkielmani tarkastelee Richard Petersonin ja David Bergerin klassisen syklisyysteorian (Peterson & Berger, 1975) toteutumista sekä ääniteteollisuuden keskittymistä Suomessa erityisesti 2000-luvulla. Heidän teoriansa mukaan ääniteteollisuuden tuotanto keskittyy sykleittäin isoille ja pienille yhtiölle ja keskittyminen harvemmille toimijoille johtaa sisällön homogenisoitumiseen. Keskittyminen johtaa kuitenkin äänitemyynnin kasvuun, jonka seurauksena alalle tulee uusia toimijoita, luovuus lisääntyy ja tuotanto jälleen monipuolistuu mutta kilpailu markkinoista kiristyy joka johtaa uudelleen horisontaalisen ja vertikaalisen integraation seurauksena teollisuuden keskittymiseen harvoille yhtiöille. Kansainväliset levy-yhtiöt EMI ja CBS-Sony perustivat tytäryhtiönsä maahamme jo 70-luvulla, ja loputkin monikansallisista yhtiöistä (Warner, Polygram, ja BMG) 1980- ja 1990-luvuilla. Kun vielä perinteinen kotimainen levy-yhtiö Fazer myytiin monikansalliselle Warnerille vuonna 1993, on keskittyminen yhä harvemmille toimijoille jatkunut maassamme näihin päiviin asti, ja kansainvälisen horisontaalisen integraation seurauksena markkinoita niin Suomessa kuin maailmallakin hallitsee enää vain kolme yhtiötä: Warner Music Group, Sony Music Entertainment ja Universal Music Group, joiden markkinaosuus Suomessa on yhteensä 94,1 prosenttia.
Tutkielmani tulosten perusteella näkemykseni on, että Petersonin ja Bergerin (1975) esittämä syklisyysteoria ei Suomen lyhyen ääniteteollisuuden historian aikana ole toteutunut, eikä heidän tutkimuksensa kaltaista syklisyyttä tuottajien määrässä ja teollisuuden keskittyneisyysasteen vaihtelussa voida Suomessa 2000-luvullakaan havaita. Tämä maisterintutkielma on myös jatkumoa kandidaatintutkielmalleni vuodelta 2015, ”Suomalaisen ääniteteollisuuden keskittyminen – syklisyysteoria kotimaisessa tuotannossa”.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkimarkkinoiden kehitys demokratisoitumisen näkökulmasta
Nässi, Anton (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää musiikkimarkkinoiden kehitystä demokratisoitumisen käsitteen avulla. Tarkoituksena on analysoida lyhyesti historiaa ja tämän jälkeen ... -
Suomalaisten populaarimusiikkiäänitteiden tuotantoprosessit ääniteteknologian murroksessa : "tekniikka tulee menemään eteenpäin, mutta perusasiat ei kuitenkaan muutu..."
Marttinen, Erik (2014)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten populaarimusiikkiäänitteiden tuotantoprosesseja tuotantoteknologisesta näkökulmasta. Digitaalisen ääniteteknologian demokratisoitumisen myötä kotistudiotoiminta on Suomessa lisääntynyt ... -
"Anarchy in the U.K." : punkin genreanalyysi
Järvenpää, Jutta (2004) -
Musiikkimarkkinat murroksessa : äänitemarkkinoiden muutokset 2000-luvun Suomessa
Rahikka, Teemu (2013)Äänitemarkkinat ovat Suomessa rajussa laskussa. Vaikka uudet digitaaliset palvelut saavat runsaasti palstatilaa eri medioissa, ne eivät kuitenkaan näytä pystyvän paikkaamaan äänitemyynnistä koituvaa romahdusta. Tutkimuksen ... -
Suomen turvallisuuspolitiikka ja kysymys Euroopan yhteisön jäsenyydestä kylmän sodan päätösvaiheissa noin vuosina 1985-1992
Roiko-Jokela, Tapio (2023)Tutkielmassa tarkastellaan aineistolähtöistä ja käsitehistoriallista lähestymistapaa yhdistäen Suomen turvallisuuspolitiikan suuntaviivoista käytyä julkista keskustelua. Työn ajallinen painopiste on vuodesta 1985 vuoden ...