dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Hepola, Tomi | |
dc.date.accessioned | 2021-05-18T10:48:59Z | |
dc.date.available | 2021-05-18T10:48:59Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75731 | |
dc.description.abstract | Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit
pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty.
Tämä materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman tehtäviä, joiden avulla yli 16-vuotiaat oppilaat pystyvät
käsittelemään viiden eri pelin erilaisia tapoja käyttää pelimekaanikoitaan tarinankerronnan tehostamiseen. Nämä viisi
peliä ovat Gone Home, Firewatch, The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch ja The Stanley Parable.
Kyseiset pelit valittiin monien kriteereiden pohjalta, mutta pääasiassa koska ne ovat lyhyitä, tarinapohjaisia ja antavat
tarpeeksi vaihtelua erilaisten pelimekaniikoidensa avulla.
Materiaalipaketteja on monenlaisia, mutta yksikään Jyväskylän yliopistossa ei ole vielä keskittynyt videopelien
tarinankerrontaan. Videopelejä on käytetty aiemmin materiaalipakettien luomiseen, mutta ne ovat usein kohdistettu
nuoremmille oppilaille, jotka ovat vielä oppimassa englantia. Tämä materiaalipaketti on kohdistettu yli 16-vuotiaille
oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet videopeleistä ja niiden ainutlaatuisesta tarinankerronnan muodosta. Tätä
materiaalipakettia voi käyttää lukiossa, yliopistossa tai missä tahansa muussa oppilaitoksessa.
Tämä materiaalipaketti on suunniteltu täysin ryhmäpohjaisen työskentelyn pohjalle. Materiaalipaketti on suunniteltu
niin, että sitä pystyy käyttämään opetuksessa kuka tahansa englannin opettaja, joka pelaa kyseiset pelit läpi ja lukee
ohjeistukset jokaiseen tehtävään. Materiaalipaketin ensisijainen tavoite on saada oppilaat tunnistamaan minkälaisia
pelimekaanisia tapoja videopelit voivat hyödyntää tarinankerrontaansa. Toissijainen tavoite on käyttää autenttisia
materiaaleja, tässä tapauksessa videopelejä, aidon keskustelun sytyttämiseen, minkä johdosta monet
materiaalipaketin tehtävät ovat keskustelupohjaisia.
Materiaalipaketti koostuu kymmenestä oppitunnista, kaksi jokaiselle pelille. Ensimmäisen oppitunnin aikana
oppilaat keskustelevat pelaamistaan peleistä ja tekevät erinäisiä tehtäviä aiheen mukaisen videopelin pohjalta. Toisen
oppitunnin aikana he käyttävät kaikkea edellisen oppitunnin aikana oppimaansa ja suunnittelevat uuden osan
kyseiselle videopelille, imitoiden sen tarinankerrontaa ja pelimekaniikoita. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | narrative | |
dc.subject.other | gameplay mechanics | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | authentic materials | |
dc.title | ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105182997 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | tarinat | |
dc.subject.yso | tehtävät | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | tales | |
dc.subject.yso | tasks | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | games | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |