dc.contributor.advisor | Penttinen, Leena | |
dc.contributor.author | Kärkkäinen, Nita | |
dc.contributor.author | Hakonen, Minna | |
dc.date.accessioned | 2021-05-18T10:17:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-18T10:17:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75720 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymiä. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumisen perusteluissa esiintyvien työelämän teemojen pohjalta kokonaiskuva eri tavoin koulutusvalintaan suhtautuvien opiskelijoiden työelämänäkymistä. Teoreettinen viitekehys on muodostettu aineistolähtöisesti tutkimustulosten teemojen pohjalta.
Tutkimuksen aineistona toimi keväällä ja syksyllä 2019 Helsingin, Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistoissa toteutetun opiskelijoiden urataitoja ja ohjaustarpeita kartoittaneen kyselytutkimuksen osuus, jossa tarkasteltiin opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumista ja sen perusteluja. Opiskelijan koulutusvalintaan suhtautumista määrittävän monivalintakysymyksen yhteydessä olleen avoimen ”miksi” -kysymyksen työelämään liittyneet vastaukset (N=1403) muodostivat tämän tutkimuksen lopullisen aineiston. Aineisto jakautui vastausten perusteella kolmeen osaan (tyytyväiset N=1108, tyytymättömät N=71 ja epävarmat N=224), jonka jälkeen kukin aineiston osa analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä grounded theory -menetelmää.
Analyysin tuloksena syntyi kokonaiskuva kolmen eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvan opiskelijaryhmän työelämänäkymistä. Ryhmien työelämänäkymissä toistuu osittain samat teemat niiden ollessa kuitenkin keskenään erilaisia. Tulokset osoittavat koulutusvalintaan suhtautumisen ja työelämänäkymien välisen yhteyden, jolloin koulutusvalinnan tekeminen ja opintojen aikainen uraohjaus nousevat yksilön uran rakentumisessa merkittävään rooliin. | fi |
dc.format.extent | 82 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | työelämänäkymät | |
dc.subject.other | uraohjaus | |
dc.subject.other | työllistyvyys | |
dc.title | Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105182988 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | koulutusvalinnat | |
dc.subject.yso | työllistyminen | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |