Show simple item record

dc.contributor.advisorPuukari, Sauli
dc.contributor.authorTaurén, Juuli-Anna
dc.contributor.authorKotiranta, Pauliina
dc.date.accessioned2021-05-17T10:30:27Z
dc.date.available2021-05-17T10:30:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75689
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jossa tutkitaan kaikissa oppilaitoskonteksteissa toimivien opinto-ohjaajien koulutusta, työuria, työnkuvia sekä työhyvinvointia (ks. Rantanen, Mäkikangas, Puukari & Silvonen, 2020; Rantanen, Silvonen, Koskela & Puukari, 2020; Rantanen, 2019; Rantanen & Silvonen, 2018). Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla eri koulutusasteilla toimivia opinto-ohjaajia. Tämän tutkielman aineistona on 11 peruskoulun opinto-ohjaajan haastattelua. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu laadullisesti, aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Analyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa. Muuttuva työelämä pääluokka on pääluokista selkeästi suurin. Luokka muodostuu yläluokista työn muutos, tulevaisuuden työelämätaidot ja vaatimukset sekä tulevaisuuden työelämän haasteet. Mahdollisuudet tulevaisuudessa luokka sisältää yläluokat koulutuksen ja työelämän mahdollisuudet ja muut mahdollisuudet. Tulevaisuuteen ohjaaminen on yläluokkien nuorten tulevaisuuden näkymät ja tulevaisuusohjaus muodostama. Eriarvoistuva yhteiskunta sisältää yläluokat rakenteelliset haasteet ja nuorten henkinen jaksaminen.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertulevaisuusohjaus
dc.subject.othertulevaisuuskuva
dc.titleMillaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105172962
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysoopinto-ohjaajat
dc.subject.ysooppilaanohjaus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysotulevaisuus
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysotulevaisuuskasvatus
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright