dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Nässi, Anton | |
dc.date.accessioned | 2021-05-12T07:26:09Z | |
dc.date.available | 2021-05-12T07:26:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75476 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää musiikkimarkkinoiden kehitystä demokratisoitumisen käsitteen avulla. Tarkoituksena on analysoida lyhyesti historiaa ja tämän jälkeen musiikkimarkkinoiden nykytilaa erityisesti levy-yhtiön ja artistin näkökulmasta. Levy-yhtiön näkökulmasta keskeisenä tarkastelukohteena on niin sanottu ”360-sopimus” ja artistin näkökulmasta erityistarkastelussa on joukkorahoitus. Tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman laaja ymmärrys musiikkimarkkinoiden kehityksestä ja nykytilasta.
Tutkielman perusteella demokratisoituminen on historiallinen ilmiö, jonka merkitys korostuu erityisesti nykyaikana. Merkittävin yksittäinen syy demokratisoitumiselle on 90-luvulla tapahtunut musiikkimarkkinoiden digitalisoituminen. Levy-yhtiöiden valta on selvästi vähentynyt demokratisoitumisen seurauksena, joskin niiden merkitys on musiikkimarkkinoille edelleen suuri. Artistin näkökulmasta musiikkimarkkinat ovat helpommin savutettavia kuin aiemmin, mutta toisaalta demokratisoituminen on luonut markkinoille myös uudenlaisia esteitä. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Musiikkimarkkinoiden kehitys demokratisoitumisen näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105122754 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | demokratisoituminen | |
dc.subject.yso | musiikkimarkkinat | |
dc.subject.yso | ääniteteollisuus | |
dc.subject.yso | joukkorahoitus | |
dc.subject.yso | levy-yhtiöt | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |