« C’est mon devoir ! » : la représentation de l’honneur dans Le Tour du monde en quatre-vingts jours
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia kunnian representaatiota Jules Vernen teoksessa Le Tour du monde en quatre-vingts jours eli Maailman ympäri 80 päivässä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään diskurssianalyysin avulla, miten kunnia oli esitetty eli representoitu teoksessa. Kunnian representaatiota tarkasteltiin teoksen päähenkilön Phileas Foggin kautta.
Tutkimuksen korpukseksi valittiin otteita teoksen yhdeksästä eri luvusta, joissa Fogg tavalla tai toisella käyttäytyi kunniallisesti. Tutkimuksessa määriteltiin, miten kunnian käsite oli määritelty teoksen julkaisuajankohtana eli 1800-luvun loppupuolella. Otteita analysoitiin neljän eri diskurssin avulla, jotka oli jaettu kahteen ryhmään. Ensimmäisessä tarkasteltiin kunniaa itsetunnon kautta, josta Foggin kunniakkuus kumpusi hänestä itsestään; toisessa puolestaan kunnian käsitettä tarkasteltiin muiden huomioimisen kannalta, eli niitä seikkoja, joiden avulla muut henkilöt näkivät Foggin kunniallisena henkilönä.
Tutkimuksen avulla osoitettiin, että analysoimalla Foggia on mahdollista löytää kunnian eri piirteitä sekä hänen käytöksestään että siitä, miten muut häneen suhtautuivat. Hän oli etuoikeutettu ja statukseltaan korkea-arvoinen herrasmies, joka käyttäytyi arvojensa ja velvollisuudentuntonsa mukaan ritarillisesti ja rohkeasti saavuttaen samalla arvostusta hänelle läheisiltä ihmisiltä. Näin ollen hän vastasi tutkimuksessa määriteltyä kunnian käsitettä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Where not two places are the same" : representations of the USA as a destination country for high school exchange students
Tanskanen, Essi (2019)Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on tutkia, millaisia representaatioita Yhdysvalloista vaihtokohdemaana rakennetaan lukioikäisille vaihto-oppilaille. Aikaisempi tutkimus on keskittynyt tutkimaan diskursseja vaihto-opiskelun ... -
La représentation du bien-être physique dans le blog youMAKEfashion
Virkkala, Juulia (2021)Tutkielmamme aiheeksi valikoitui mediassa lähivuosina paljon esillä ollut ilmiö, hyvinvointi. Usein se mielletään vahvasti fyysiseksi ominaisuudeksi ja vähemmälle huomiolle jätetään sen psyykkinen ja sosiaalinen osapuoli. ... -
“Someone took our game and tossed it into a Veg-o-Matic” : media representations of Finnish baseball in foreign news articles
Tyynelä, Tero (2019)Urheilun harrastaminen ja sen seuraaminen on suosittu tapa viettää aikaa ympäri maailmaa. Yksilö- ja joukkueurheilulajit ovat suuressa asemassa monien maiden kulttuureissa, joten niiden vaikutusta kieleen ja sitä kautta ... -
La représentation du processus d'adaptation à la culture française dans le blog Les mots de Marguerite
Salonen, Sanni (2021)Tutkielma käsittelee Les mots de Marguerite -nimisen blogin luomaa representaatiota sopeutumisprosessista ranskalaiseen kulttuuriin. Tavoitteenamme on selvittää diskurssianalyysin keinoin, millaisia representaatioita ... -
Un mouvement de colère ou une contestation pacifique ? : la représentation du mouvement Black Lives Matter après la mort de George Floyd dans des articles du Figaro et du Monde
Ruuti, Johanna (2021)Diskurssianalyysin avulla selvitimme tässä tutkimuksessa, millaisessa valossa lehdet Le Figaro ja Le Monde näyttävät Black Lives Matter -liikkeen ja sen nimissä tapahtuvat mielenosoitukset. Molemmista lehdistä valitsimme ...