dc.contributor.advisor | Valtonen, Heli | |
dc.contributor.advisor | Einonen, Piia | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.advisor | Nikkola, Tiina | |
dc.contributor.author | Jäntti, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T05:56:11Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T05:56:11Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75361 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä on tarkasteltu sen organisoinnin, tavoitteiden, mukana olleiden toimijoiden ja heidän välisensä vuorovaikutuksen näkökulmista. Tutkimuksen aikarajaus muodostuu opetussuunnitelman valmistelun ympärille eli vuosiin 1999–2003, koska silloin opetussuunnitelma oli valmistelun, keskustelun ja koulukokeilujen alla.
Tutkimuksen tärkeimpänä lähdeaineistona ovat opetussuunnitelman valmistelua koskevat Opetushallituksen asiakirjat. Ne koostuvat ohjausryhmän sekä tavoite, tehtävä ja oppilaan arviointi -työryhmän asiakirjoista ja Opetushallitukseen saapuneista lausunnoista. Tutkielman alkuperäislähteenä on käytetty myös vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, joihin valmistelua koskevia asiakirjoja on verrattu. Tämä on mahdollistanut opetussuunnitelmatyön tavoitteiden toteutumisen arvioimisen, mikä on tärkeää prosessin kokonaiskuvan kannalta.
Tutkielma osoittaa, että opetussuunnitelman perusteisiin vaikuttavat koulutuspoliittisten ja yhteiskunnallisten päämäärien ohella sen laatijoiden eli virkamiesten näkemykset. Opetussuunnitelma ei ole sitoutumaton tai neutraali, vaan jo itsessään sen laatiminen on poliittista vallankäyttöä. Opetussuunnitelmauudistuksessa haluttiin vahvistaa perusopetuksen yhtenäisyyttä ja taata kaikille oppilaille tasa-arvoinen perusopetus. Tämä toteutettiin määrittelemällä tiukemmin opetuksen sisällöt, tavoitteet, arvot ja menetelmät. Näiden määrittelystä vastasivat pääasiassa virkamiehet, mikä kuvaa heidän valtaansa opetussuunnitelmaprosessissa. | fi |
dc.format.extent | 126 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Opetushallitus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelmauudistus | |
dc.subject.other | ohjausryhmä | |
dc.subject.other | aihekokonaisuudet | |
dc.title | Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105072658 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen historia | |
dc.contributor.oppiaine | Finnish History | |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | |
dc.contributor.oppiaine | Education | |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3031 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | yhtenäisyys | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | uudistukset | |
dc.subject.yso | opetustavoitteet | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | tavoitteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |