dc.contributor.advisor | Eskelä-Haapanen, Sirpa | |
dc.contributor.advisor | Muhonen, Heli | |
dc.contributor.author | Karell, Hanna-Mari | |
dc.contributor.author | Varis, Laura | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T05:43:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T05:43:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75358 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan antamaa palautetta myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, minkälaista
suullista palautetta opettaja antaa ensimmäisen luokan oppitunneilla ja miten annettu palaute vaihtelee luokkahuoneilmapiirin mukaan. Tutkimus toteutettiin
laadullisena tutkimuksena ja se oli osa Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimusaineisto koostui 34 videoidusta oppitunnista, joiden ilmapiiri oli analysoitu Classroom Assessment Scoring System (CLASS) -menetelmällä. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 68,4 % opettajan antamasta palautteesta kohdistui oppilaiden oppimiseen ja 31,6 % oppilaiden käyttäytymiseen. Oppimiseen kohdistuva palaute liittyi tehtävään, oppimisprosessiin, oppimisen itsesäätelyyn ja oppilaan persoonaan. Käyttäytymiseen kohdistuva palaute oli oppilaan käyttäytymistä korjaavaa, kehittävää ja kehuvaa. Myönteisen ilmapiirin oppitunneilla 81,8 % palautteesta kohdistui oppimiseen ja 18,2 % käyttäytymiseen. Kielteisen ilmapiirin oppitunneilla 55,5 % palautteesta kohdistui oppimiseen ja 44,5 % käyttäytymiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opettajan antama palaute kohdistuu suurelta osin asioihin, jotka liittyvät oppilaan senhetkiseen osaamiseen ja toimintaan. Myönteisen ilmapiirin oppitunneilla annetaan kielteisen ilmapiirin oppitunteja enemmän oppilaan oppimista ja kehitystä tukevaa palautetta. Opettajan antaman palautteen kehittämiseksi huomiota tulisi kiinnittää oppimista ja käyttäytymistä tukevaan ja oppilaan oppimisen strategioita kehittävään palautteeseen sekä myönteisen ilmapiirin ylläpitämiseen. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | luokkahuoneilmapiiri | |
dc.subject.other | 1. luokka | |
dc.title | Opettajan antama palaute myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla perusopetuksen ensimmäisellä luokalla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105072655 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppitunnit | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | ilmapiiri | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |