dc.contributor.advisor | Puolimatka, Tapio | |
dc.contributor.author | Puolamäki, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T06:20:44Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T06:20:44Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75297 | |
dc.description.abstract | Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen liittyvien taitojen opettelemista. Tutkielmassani tarkastelinkin sitä millä tavalla näitä opettajien kulttuurienväliseen kompetenssiin liittyvien taitojen kehittämistä voitaisiin tukea aikaisempaa kokonaisvaltaisemmalla tavalla tässä Jyväskylässä tapahtuvassa luokanopettajakoulutuksessa
Tutkielmassani lähestyin tätä valitsemaani tutkimusaihetta tarkastelemalla sitä kolmen erilaisen oppimisen mallin (eli kokemuksellisen, sosiokulttuurisen sekä transformatiivinen oppimisen mallin) kautta. Tutkielmani perustuu siinä käytetyn tutkimusmenetelmän osalta kuvailevaan eli integroivaan kirjallisuuskatsaukseen. Tutkielmani tutkimusaineisto muodostuukin näin 30:stä tähän tutkielmaani tietyin kriteerein valituista tutkimusartikkeleista.
Tutkielmassani esitän, että näiden kulttuurienväliseen kompetenssiin liittyvien taitojen kehittäminen edellyttää sellaisia koulutuksellisia käytäntöjä, jotka perustuvat tämän oppimisen ymmärtämiseen olennaisesti kansainväliseen sekä toisaalta yhteisölliseen opetusharjoitteluun perustuvana toimintana. Tämän ohella tämä kulttuurienvälistä kompetenssia tukeva opetus on luonteeltaan myös moniperspektiivistä sekä näitä eri oppimisen malleja samanaikaisesti hyödyntävää opetusta, joka perustuu merkittävässä määrin näiden opetusta antavien opettajien nauttimaan luottamukseen sekä toisaalta luonteeltaan jatkuvaan tätä annettua opetusta kriittisesti tarkastelevaan tieteelliseen tutkimukseen. | fi |
dc.format.extent | 112 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kulttuurienvälinen kompetenssi | |
dc.subject.other | luokanopettajakoulutus | |
dc.subject.other | oppimisen mallit | |
dc.subject.other | kulttuurienvälinen sensitiivisyys | |
dc.subject.other | kulttuurienvälinen pedagogiikka | |
dc.title | Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105052611 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | kulttuurienvälisyys | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |