Show simple item record

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorPuolamäki, Deniz
dc.date.accessioned2021-05-05T06:20:44Z
dc.date.available2021-05-05T06:20:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75297
dc.description.abstractSuomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen liittyvien taitojen opettelemista. Tutkielmassani tarkastelinkin sitä millä tavalla näitä opettajien kulttuurienväliseen kompetenssiin liittyvien taitojen kehittämistä voitaisiin tukea aikaisempaa kokonaisvaltaisemmalla tavalla tässä Jyväskylässä tapahtuvassa luokanopettajakoulutuksessa Tutkielmassani lähestyin tätä valitsemaani tutkimusaihetta tarkastelemalla sitä kolmen erilaisen oppimisen mallin (eli kokemuksellisen, sosiokulttuurisen sekä transformatiivinen oppimisen mallin) kautta. Tutkielmani perustuu siinä käytetyn tutkimusmenetelmän osalta kuvailevaan eli integroivaan kirjallisuuskatsaukseen. Tutkielmani tutkimusaineisto muodostuukin näin 30:stä tähän tutkielmaani tietyin kriteerein valituista tutkimusartikkeleista. Tutkielmassani esitän, että näiden kulttuurienväliseen kompetenssiin liittyvien taitojen kehittäminen edellyttää sellaisia koulutuksellisia käytäntöjä, jotka perustuvat tämän oppimisen ymmärtämiseen olennaisesti kansainväliseen sekä toisaalta yhteisölliseen opetusharjoitteluun perustuvana toimintana. Tämän ohella tämä kulttuurienvälistä kompetenssia tukeva opetus on luonteeltaan myös moniperspektiivistä sekä näitä eri oppimisen malleja samanaikaisesti hyödyntävää opetusta, joka perustuu merkittävässä määrin näiden opetusta antavien opettajien nauttimaan luottamukseen sekä toisaalta luonteeltaan jatkuvaan tätä annettua opetusta kriittisesti tarkastelevaan tieteelliseen tutkimukseen.fi
dc.format.extent112
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkulttuurienvälinen kompetenssi
dc.subject.otherluokanopettajakoulutus
dc.subject.otheroppimisen mallit
dc.subject.otherkulttuurienvälinen sensitiivisyys
dc.subject.otherkulttuurienvälinen pedagogiikka
dc.titleKulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105052611
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokulttuurienvälisyys
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright