dc.contributor.advisor | Reukauf, Marianne | |
dc.contributor.advisor | Linderoos, Petra | |
dc.contributor.author | Väisänen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T10:07:32Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T10:07:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75257 | |
dc.description.abstract | Suullisen kielitaidon merkitys on korostunut kieltenopetuksessa 1980-luvulta lähtien. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä suomalaisen ja saksalaisen kustantamon oppikirjojen suullisten tehtävien välillä on. Tutkittavina oppikirjoina ovat aikuisille suunnatut oppikirjat: Finn Lecturan Hallo! 3 saksaa aikuisille sekä Schubert Verlag -kustantamon Spektrum Deutsch B1+.
Tutkimuksen teoriapohjana toimii suullisen kielitaidon määritelmä sekä suullinen kielitaito vieraan kielen oppitunnilla. Teoriaosuudessa esitellään myös eurooppalainen viitekehys sekä sen asettamat tavoitteet taitotasolle B1. Tutkimuksen metodina käytetään laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että kirjojen suulliset tehtävätyypit ovat hyvin samankaltaisia ja ne esiintyvät myös määrällisesti pitkälti samassa suhteessa. Oppikirjojen välillä voidaan kuitenkin havaita myös joitakin eroja. Spektrum Deutsch B1+ sisältää esimerkiksi huomattavasti enemmän semistrukturoituja tehtäviä, kun taas oppikirjassa Hallo! 3 strukturoidut tehtävät ovat suositumpia. Toisin kuin oppikirjassa Hallo! 3, Spektrum Deutsch B1+ oppikirjassa ei ole ollenkaan pelitehtäviä. Spektrum Deutsch B1+ sisältää puolestaan esitelmätehtäviä, joita oppikirjassa Hallo! 3 ei esiinny.
Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin oppikirjojen keskustelutehtäviä, sekä näissä tehtävissä keskustelua helpottavia apukeinoja. Sekä keskustelutehtävät että apukeinot ja niiden määrät olivat niin ikään hyvin samankaltaisia. Molemmat oppikirjat tarjoavat jokaista keskustelutehtävää kohden noin kaksi apukeinoa, joskin oppikirjassa Hallo! 3 apukeinoja keskustelun tueksi annetaan hieman enemmän. Tutkimuksessa todettiin myös, että molempien oppikirjojen keskustelutehtävät vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen asettamia tavoitteita taitotasolle B1. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppimateriaalianalyysi | |
dc.subject.other | strukturoitu ja semistrukturoitu harjoitus | |
dc.title | Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104302573 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |