Tukivastemalli (Response to intervention model)
Kinnunen, Anne-Mari (2021). Tukivastemalli (Response to intervention model). V. 29.4.2021. 10.17011/jyx/dataset/75249
Authors
Date
2021Copyright
Kinnunen, Anne-Mari and University of Jyväskylä
Tukivastemalli on oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelua ja toteutusta selkeyttävä toimintatapa, jota voidaan hyödyntää minkä tahansa taidon tukemisessa kolmiportaisen tuen mallin kaikilla portailla. Tukivastemallissa tuen tavoitteiden määrittely ja kohdennettu tukitoimien suunnittelu perustuvat huolelliseen, yksilölliseen alkuarviointiin oppilaan tuen tarpeesta ja ymmärrykseen siitä, mistä oppilaan yksilöllisissä oppimisen pulmissa on kyse. Tuki kohdistetaan siihen kehitysvaiheeseen, jossa oppilas kehityksellisesti on ja niihin osataitoihin, joissa oppilaan kehitys edellyttää tukea. Oppimisen tuen suunnittelun yhteydessä suunnitellaan, miten ja kuinka usein oppimisen edistymistä ja tuen vaikuttavuutta arvioidaan. Oppimisen seuranta-arvioinnissa arvioidaan oppilaan edistymistä suhteessa hänen yksilölliseen lähtötasoonsa, ei suhteessa ikä- tai luokkatasoon. Seuranta-arviointien pohjalta oppimisen tukea muokataan vastaamaan täsmällisemmin oppilaan tuen tarvetta. Aineisto koostuu lomakkeista, jotka on jäsennelty OPA-hankkeessa lukemisen ja kirjoittamisen taitojen yksilölliseen arviointiin, kohdennetun tuen suunnitteluun ja tuen vaikuttavuuden arviointiin sekä oppimisen tuen muokkaamiseen opettajien työn tueksi.
...
Response to Intervention (RTI) model is a framework for providing support to students. RTI integrates student assessment and intervention. The dataset consists of forms that were developed in the OPA project for individual evaluation of reading and writing skills, planning support, and assessing the effectiveness of support.
Publisher
University of JyväskyläKeywords
individual evaluation Response to Intervention model tukivastemalli tuen vaikuttavuuden arviointi kohdennettu tuki yksilöllinen arviointi kolmiportainen tuki three-step support special education (teaching) kirjoittaminen writing erityisopetus tukiopetus remedial teaching arviointi reading lukeminen evaluation
Metadata
Show full item recordCollections
- Tutkimusdata [241]
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution 4.0 International
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
How accurate are teachers and support specialists when judging students' literacy skills? Special educational service as an external factor influencing judgements
Juhkam, Maris; Soodla, Piret; Aro, Mikko (Wiley, 2022)The aim of the study was to examine the accuracy of Estonian teachers' and support specialists' judgements of students' spelling skills and reading fluency and to investigate the provision of special education services to ... -
On the rocky road of reading : effects of computer-assisted reading intervention for at-risk children
Saine, Nina L. (University of Jyväskylä, 2010) -
フィンランドの段階的支援としてのプロコウルプロジェクトの展開と実践 [The Deployment and Practice of Three Tier Support System 'Prokoulu' for Children with Special Educational Needs in Finland]
Korenaga, Kanako; Yada, Akie; Yada, Takumi (Kochi University, 2017)The purpose of this paper is to overview Prokoulu project in Finland that has been introduced to overcome severe school conditions. We scrutinized lecture materials about Prokoulu written by a principal related Iiterature ... -
Examining the effects of special education support on students’ affective and motivational outcomes : an analysis using propensity score matching
Sivola, Jukka; Närhi, Vesa; Tolvanen, Asko; Virtanen, Tuomo; Savolainen, Hannu (Routledge, 2024)The outcomes of studies on the effectiveness of special education (SE) remain unclear. There are only a few studies on the effects of SE that have used advanced methodology to minimise the influence of potential selection ... -
Special Education Teachers’ Identification of Students’ Reading Difficulties in Grade 6
Virinkoski, Riitta; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Aro, Mikko (Routledge, 2022)his study investigated special educational needs (SEN) teachers’ (n = 29) assessment practices and the accuracy of their ratings of the students’ (M age = 12.75 years, n = 55) skill levels in reading fluency and reading ...