dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Nuutinen, Ella | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T12:35:57Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T12:35:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75246 | |
dc.description.abstract | Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, jolloin molemmissa tehtävissä toimijuuden kehittyminen linkittyy sekä persoonallisen identiteetinkehittymiseen että työympäristön tarjoamiin vaikutteisiin.
Selvitän tässä kirjallisuuskatsauksessa, miten johtajuuden näkökulmat voivat tukea musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittymistä, ja millä tavalla musiikinopettaja päätyy työssään erilaisiin johtajuustilanteisiin. Tarkastelen teemaa asiaan liittyvän tutkimustiedon valossa eritellen johtajuuden ja musiikinopettajuuden piirteitä ja toisaalta näitä ilmiöitä yhteydessä toisiinsa musiikinopettajan työssä.
Jokainen ihminen on johtaja pienessä tai suuremmassa mittakaavassa, joten johtajuus on väistämättä osamyös musiikinopettajan arkea. Uskon, että johtajuusnäkökulmat voivat auttaa musiikinopettajaa kasvamaan vuorovaikutustaidoissa, jotka ovat olennaisella paikalla tämän työssä opettajana, erilaisten tilanteiden ja ryhmien johtajana. Odotan, että voin itse tulevana musiikinopettajana kasvaa kohti rakentavampaa vuorovaikutusosaamista ja toisaalta tarjota siihen näkökulmia myös muille tuleville ja nykyisille musiikinopettajille. Tähän keskusteluun kirjoittamani kirjallisuuskatsaus tuo aineksia, joita kukin voi hyödyntää omassa kasvussaan ihmisenä, johtajana ja musiikinopettajana.
Nykyaikainen ymmärrys johtajuudesta sitoutuu vahvasti johtajan johtamaan ryhmään, jota voidaan kutsua myös yhteisöksi. Johtajan vahvuus määritellään siinä, miten hyvin hän kykenee osallistumaan ryhmänsä sosiaalisen identiteetin kokemukseen, ja johtamaan tuolta vastavuoroisuuden tasolta. Johtajuuden ollessa vahvasti murroksen keskellä johtajalta vaaditaan jatkuvaa uudistumista ja askelen edellä olemista. Johtajuuden ilmiöt kutsuvat musiikinopettajaa kasvumatkalle tämän identiteetissä ja vuorovaikutustaidoissa. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | vuorovaikutustaidot | |
dc.title | Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104292556 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | musiikinopettajat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | johtajat | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |