Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorLantela, Ella
dc.date.accessioned2021-04-26T10:30:20Z
dc.date.available2021-04-26T10:30:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75195
dc.description.abstractKuulovammaisuus saattaa lisätä riskiä lapsen kehityksen viivästymille. Näillä lapsilla ilmenee usein haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käyttämiä keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lasten sosiaalisia taitoja ja vertaissuhteita sekä varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta lasten välisissä sosiaalisissa tilanteissa lapsiryhmässä. Tämä laadullinen tutkimus oli luonteeltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta sähköisellä kyselylomakkeella avoimin kysymyksin. Kyselyyn vastasi yhteensä 24 varhaiskasvatuksen työntekijää, joilla oli kokemusta kuulovammaisen lapsen tukemisesta. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan kuulovammaisten lasten sosiaaliset taidot nähtiin vaihtelevina. Joillain lapsilla taidot olivat kehittyneet ikätasoisesti, ja toisilla taas oli haasteita vuorovaikutustilanteissa. Lasten sosiaaliset taidot näyttäytyivät erityisesti leikissä ja leikkiin liittymisessä. Kuulovammaisten lasten vuorovaikutusta vertaisten kanssa tuettiin monin eri tavoin. Tärkeiksi tekijöiksi havaittiin aikuisen tuki arjen tilanteissa, ympäristötekijöiden muokkaaminen sekä kommunikoinnin tukimenetelmien ja apuvälineiden käyttäminen yhdessä. Kuulovammaisuus on ilmiö, johon varhaiskasvattajat suhtautuvat positiivisesti. Kasvattajilla on monipuolisia keinoja tukea lapsia heidän tarpeidensa mukaisesti. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia lasten omia ajatuksia varhaiskasvatuksestaan, jotta voitaisiin saada laajempi kuva tukitoimien onnistumisesta.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkuulovammainen lapsi
dc.subject.otherkuulovammaisuus
dc.subject.othervuorovaikutuksen tukeminen
dc.titleVarhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104262489
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot