Fyysinen väkivalta erityisopetuksessa : koulunkäynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia erityisoppilaiden heihin kohdistamasta fyysisestä väkivallasta
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus selvitti erityisopetushenkilöstön kokemuksia erityisoppilaiden heihin kohdistamasta fyysisestä väkivallasta. Lisäksi tutkittiin henkilökunnan näkemyksiä väkivaltatilanteita seuranneista toimenpiteistä.
Tutkimus sijoittuu kokoaikaiseen erityisopetukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella koulunkäynninohjaajilta ja erityisluokanopettajilta. Avoimilla kysymyksillä pyydettiin vastaajia kertomaan työssä kokemastaan fyysisestä väkivallasta sekä siitä, mitä toimenpiteitä he toivoivat, että väkivaltatilanteista olisi seurannut. Saadut vastaukset (n 23 ja n 19) analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksena ovat teemoista muodostuvat jäsennykset siitä, miten erityisopetushenkilöstö kokee erityisoppilaiden heihin kohdistaman fyysisen väkivallan ja miten he olisivat toivoneet, että väkivaltatilanteiden jälkeen olisi toimittu. Erityisopetushenkilön kokemukset muodostuvat fyysisistä, psyykkisistä, sosiaalisista, toiminnallisista ja kulttuuris-asenteellisista teemoista. Väkivaltatilanteiden jälkeiset toimet koostuvat työnantajaan, työntekijöihin sekä muihin toimijoihin liittyvistä toimenpiteistä.
Tämän tutkimuksen perusteella erityisoppilaiden erityisopetushenkilöstöön kohdistama fyysinen väkivalta on ilmiö, johon työntekijät haluaisivat puuttua tiukemmin, mutta johon toisaalta on tunnuttu alistuvan työhön kuuluvana vaatimuksena. Vaikka väkivaltatilanteiden käsittelyyn oltiin pääosin tyytyväisiä, lähes kaikilla vastaajilla oli niihin toimenpide-ehdotuksia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytäntöä, haasteita ja ratkaisuja vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käytöstä erityisopetuksessa : fenomenografinen monimenetelmätutkimus erityisluokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien, puheterapeutin ja puhevammaistentulkin näkemyksistä
Laakso, Miia (2016)Laakso, Miia. 2016. Käytäntöä, haasteita ja ratkaisuja vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käytöstä erityisopetuksessa. -Fenomenografinen monimenetelmätutkimus erityisluokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien, ... -
Media-artikkeleiden näkökulma varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemasta turvallisuudesta ja väkivallasta
Hirvonen, Rebekka (2024)Tässä tutkimuksessa keskityttiin varhaiskasvatuksen työntekijöiden turvallisuuteen ja heidän kokemaansa väkivaltaan media-artikkeleiden perusteella. Tutkimuksessa vastattiin tutkimuskysymyksiin: 1. Miten objektiivinen ja ... -
Sosiaalityöntekijän työssä kokema väkivalta : kokemuksia rikosprosessista ja organisaation tarjoamasta tuesta
Saloranta, Terhi (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää mitä sosiaalityöntekijät kertovat kokemastaan asiakasväkivallasta sekä siihen liittyvästä rikosprosessista ja organisaation tarjoamasta tuesta. Tutkimustani varten olen haastatellut ... -
Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
Raittila, Viljamaria (2019)Kiinnipito ja haastava käyttäytyminen erityisopetuksen kontekstissa ovat ilmiöitä, jotka näyttävät olevan tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Haastava käyttäytyminen on yleensä kiinnipidon syy. Tutkimuksen tavoitteena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.