International masters’ students’ perceptions on the development of their employability
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus käsittelee kansainvälisten maisteriopiskelijoiden näkemyksiä omasta tutkinnostaan, työllisyydestään, sen kehittämisestä sekä tulevaisuuden näkemyksistään suhteessa tutkintoonsa. Tarkoituksena tutkimuksessa on pyrkiä ymmärtämään minkälaisiin rooleihin kansanväliset opiskelijat asettavat itsensä suhteessa tulevaisuuden urahaaveisiinsa ja -tavoitteisiinsa, sekä kuinka he suunnittelevat tulevaisuuden uraansa opintojen aikana. Työelämään siirtyminen maisteritutkinnon suorittamisen jälkeen saattaa monelle opiskelijalle olla luonnollinen huolenaihe jo aloittaessaan opinnot. Tämä huoli saattaa kannustaa opiskelijoita kehittämään erilaisia henkilökohtaisia suunnitelmia kehittääkseen omia taitojaan ja osaamistaan suhteessa tulevaisuutensa sekä oman työllisyytensä kehittämiseksi. Opiskeluajan strategiat eivät ole yleinen aihe kulttuurien välisen viestinnän tieteellisen kirjallisuuden kentällä ja erityisesti huomioimatta ovat jääneet aihealueen tutkimukset Suomessa opiskelevien kansainvälisten opiskelijoiden näkökulmasta. Keskeinen hypoteesi tutkimuksen kannalta on kansainvälisten opiskelijoiden työelämän tavoitteet jo ennen tutkinnon aloittamista. Tutkimuksessa mietittiin mahdollisuutta siihen, että kansainvälisillä opiskelijoilla on jo tähtäimessä oman asiantuntijuuden kehittäminen aloittaessaan tutkintonsa ulkomaalaisessa korkeakoulussa. Hypoteesin sisältyi myös ajatus, että kansainväliset opiskelijat omaavat selkeän tai melko selkeän suunnitelman uratavoitteidensa saavuttamiseksi.
Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla viittä kansainvälistä maisteritason opiskelijaa. Tutkimuskysymyksien tuella haastattelut analysoitiin temaattisella aineiston analyysimenetelmällä, jossa tutkimusmateriaalista kerätään keskeisimmät teemat koodattiin tutkimuskohteiksi jatkoanalysointiin. Aineiston perusteella kehittettiin kaksi havaintoa: Proaktiivinen työllisyyden kehittämisen ja intuitiivisen työllisyyden kehittämisen strategia. Opiskelijat luokiteltiin näihin havaintoihin antamiensa vastauksiensa perusteella. Keskeisin ero strategioiden välillä oli tulevaisuuskeskeinen asenne. Proaktiivisen työllisyyden kehitttämisen strategian opiskelijat ilmaisivat vahvasti keskittyvänsä opintojensa aikana tiettyyn ammatilliseen suuntaan ja pitävänsä sen mielessä osallistuessaan eri aktiviteetteihin opintojen aikana. Intuitiivisen työllisyyden kehittämisen strategian opiskelijat painottivat vastauksissaan enemmän tulevaisuuden monimuotoisuutta ja avoimuutta. Intuitiiviset opiskelijat pyrkivät enemmikseen tutkintonsa ja aktiviteettien avulla laajentamaan uranäkymiään ja toiveitaan urastaan. Strategioiden ohella keskeisimpiä löydöksiä oli opiskelijoiden yhtenäinen näkymä siihen, että tutkinto oli kaikille välttämätön ovi avattavaksi päästääksensä haluamalleen tulevaisuuden uralle.
...
This study explores the views and perceptions about employability, its developments and future employment of
international masters’ level students.
The purpose of this study was to understand in what kind of roles do the international masters students position
themselves in terms of their future career. Landing a job after graduation can be a natural concern for any students
during their studies, which might lead to students creating various sorts of strategies to support their employability
and their career goals. Scholarly literature does not extensively discuss personal strategies when it comes to
educational and employment related development, especially in the context of international student in the Finland.
International students may already have clear knowing about the direction of their career goals, professional interests
and a general strategy into achieving, when they start their studies at masters’ level abroad. These strategies that the
students possibly create were a central element in this thesis.
This thesis was conducted by interviewing five international master’s degree students. With the help of the research
questions, the gathered interview material was analyzed through thematic analysis method, which refers to analyzing
key codes and themes of the material. By analyzing the codes, two strategies were developed: Proactive employability
development and Intuitive employability development. The students were categorized to each strategy by their
answers. The students expressed views on their future on very proactive way, while intuitive employability
developers expressed more unplanned views on their future. Along the strategies one of the main findings of this
thesis was that the students saw their university degree as mandatory steppingstone for a career of their choice or to
broaden their career options in the future.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Living the policy discourses of employability : a discourse analysis of Finnish Migration strategy (2013) and experiences of international graduates of Master programmes at the University of Jyväskylä
Kärkkäinen, Emilia (2017)Tämän pro gradun julkaisu sijoittuu ajankohtaan juuri ennen kuin suomalaiset korkeakoulut lanseeraavat lukukausimaksun EU:n ulkopuolisille opiskelijoille. Lukukausimaksujen käyttöönotto puolestaan vaikuttanee Suomen ... -
International Master’s Degree Students’ Well-being at a Finnish University During COVID-19
Pappa, Sotiria; Yada, Takumi; Perälä-Littunen, Satu (Walter de Gruyter GmbH, 2020)The rapid developments and consequences of the COVID-19 crisis for university students’ well-being are presently being studied across the world. This study contributes to the growing discourse on university students’ ... -
Labour market reforms, institutions, and the quality of employment : should we all follow German Hartz model in reforming labour markets?
Mähönen, Erno (2015)Underemployment and aging population are major threats for several European economies. This study asks, whether partial labour market reforms, similar to German Hartz reforms, were good choices for other European countries, ... -
Integration and hegemonic relationship of labour market inequality : an investigation of immigrants/policy officials perceptions on immigrant's labour inclusion in Jyvaskyla-Finland
Njikang, Kennedy Ebang (2017)The aim of the research was to investigate the perceptions of immigrants (students, refugees and others) and public officials, on the value of Finnish economic integration within the broader context of immigrant-host labour ... -
University students' perceptions of campus sustainability in Finland
Sotto, Rehna (2023)Globalization contributes to the rapid economic growth, technological transformations, and development of human services. These excellent human innovations raise some questions about the risks to the environment, the ...