Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPuukari, Sauli
dc.contributor.authorRaustia, Hanna
dc.date.accessioned2021-04-13T06:14:21Z
dc.date.available2021-04-13T06:14:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75040
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut tehtiin keväällä 2020 teemahaastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysin tuloksena lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään seuraavaa osaamista: ihmissuhdetaitoja, tiedollista osaamista, itsensä johtamista ja laaja-alaisia kykyjä. Ihmissuhdetaidot koostuivat vuorovaikutustaidoista, yhteistyötaidoista ja muusta ohjausosaamisesta, joka kytkeytyy vahvasti toimijuuden tukemiseen ja dialogisuuteen. Myös kasvatuksellisia taitoja tarvittiin. Tiedollisessa osaamisessa korostui sekä tietojen hallinta että jatkuva ajan tasalla pysyminen. Itsensä johtaminen tarkoittaa ennen kaikkea ajanhallintataitoja, priorisointia, organisointikykyä ja oman työn rajaamisen taitoja. Lukion opinto-ohjaajan työssä tarvitaan siis ohjaukseen liittyvän osaamisen lisäksi asiantuntijatyössä yleistä osaamista. Laaja-alainen osaaminen kuvaa sitoutunutta moniosaajaa, jolla on hallussaan viestintätaitoja sekä monia geneerisiä ja spesifimpiä taitoja. Kun jaotellaan osaaminen tietoihin, taitoihin ja itseymmärrykselliseen osaamiseen, näyttäytyy lukion opinto-ohjaajan työ ennen kaikkea itse-ymmärryksellisen osaamisen kautta. Lisäksi työhön kuuluu taitoja, joita on hyvä harjoitella ja tietojakin tarvitaan. Erityisesti tiedollinen osaaminen vanhenee nopeasti, joten siinä tarvitaan täydennyskoulutusta. Peruskoulutuksessa on syytä luoda teoreettista pohjaa itseymmärrykselliselle osaamiselle.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMillaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104132348
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoopinto-ohjaajat
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot