Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla neljää esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, joista jatkossa käytetään nimitystä esiopettaja. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Monipuolinen kirjallisuus oli tärkeässä asemassa esiopettajien tukiessa lasten kielellistä tietoisuutta ja kehittyvää lukutaitoa. Kirjoja käytettiin eri oppimiskokonaisuuksissa ja kirjallisuus toimi pohjana taiteelle, draamalle ja tarinoille. Lasten taitotaso huomioitiin kirjallisuuden käytössä ja lapset oli jaettu kielellisten taitojen mukaan oppimisryhmiin. Lasten kanssa keskusteltiin tarinoista ja esiopettajat loruttelivat lasten kanssa.
Päivittäistä lapsille lukemista ja runsasta, vaihtuvaa, lasten saatavilla olevaa kirjallisuutta pidettiin tärkeänä. Kirjallisuuden valinnassa huomioitiin lasten kiinnostuksen kohteet ja heitä koskettavat aiheet. Lukuhetki loi myönteisen yhdessäolon hetken. Esiopettajat motivoivat lapsia innostavalla otteellaan ja tunnelman luomisella lukutilanteeseen. Lapset saivat valita kirjoja säännöllisillä kirjastokäynneillä. Esiopettajat pyrkivät siirtämään lapsille arvostuksen kirjoja kohtaan. Myös vanhempia kannustettiin lukemaan lapsille. Kirjallisuuden käyttöä pidettiin tärkeänä ja kirjallisuuden koettiin kehittävän lasten kuullun ymmärtämistä ja sanavarastoa sekä rikastavan kieltä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Development of literacy in kindergarten and primary school
Leppänen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2006) -
Fonologisen tietoisuuden tehtävät ensiluokkalaisten lukutaidon ennustajina
Huovinen, Marjo (2001) -
Päiväkotilasten lukuleikit : lukutaidon ja lukemistietoisuuden kehittyminen interventiotutkimuksessa
Karvonen, Pirkko (Jyväskylän yliopisto, 2005)Pirkko Karvosen väitöstutkimus osoittaa, että 4-6 -vuotiaat lapset voivat oppia lukemaan jo päiväkodissa. Karvosen mukaan lapset ovat kiinnostuneita lukemisesta ja pitävät lukuleikeistä. Lapset liittävät lukemisen merkityksen ... -
Kielellistä kehitystä tukevan intervention yhteys lasten lukemisen valmiuksien kehittymiseen
Räty, Johanna (2014) -
Vanhempien uskomusten yhteydet lapsen lukemisvalmiuteen
Kärkkäinen, Kirsi (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.