dc.contributor.advisor | Uotinen, Sanna | |
dc.contributor.author | Joronen, Outi | |
dc.date.accessioned | 2021-04-09T05:44:38Z | |
dc.date.available | 2021-04-09T05:44:38Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74988 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla neljää esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, joista jatkossa käytetään nimitystä esiopettaja. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Monipuolinen kirjallisuus oli tärkeässä asemassa esiopettajien tukiessa lasten kielellistä tietoisuutta ja kehittyvää lukutaitoa. Kirjoja käytettiin eri oppimiskokonaisuuksissa ja kirjallisuus toimi pohjana taiteelle, draamalle ja tarinoille. Lasten taitotaso huomioitiin kirjallisuuden käytössä ja lapset oli jaettu kielellisten taitojen mukaan oppimisryhmiin. Lasten kanssa keskusteltiin tarinoista ja esiopettajat loruttelivat lasten kanssa.
Päivittäistä lapsille lukemista ja runsasta, vaihtuvaa, lasten saatavilla olevaa kirjallisuutta pidettiin tärkeänä. Kirjallisuuden valinnassa huomioitiin lasten kiinnostuksen kohteet ja heitä koskettavat aiheet. Lukuhetki loi myönteisen yhdessäolon hetken. Esiopettajat motivoivat lapsia innostavalla otteellaan ja tunnelman luomisella lukutilanteeseen. Lapset saivat valita kirjoja säännöllisillä kirjastokäynneillä. Esiopettajat pyrkivät siirtämään lapsille arvostuksen kirjoja kohtaan. Myös vanhempia kannustettiin lukemaan lapsille. Kirjallisuuden käyttöä pidettiin tärkeänä ja kirjallisuuden koettiin kehittävän lasten kuullun ymmärtämistä ja sanavarastoa sekä rikastavan kieltä. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kehittyvä lukutaito | |
dc.title | Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104092302 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | kielen omaksuminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kielellinen kehitys | |
dc.subject.yso | esikouluikäiset | |
dc.subject.yso | kielellinen tietoisuus | |
dc.rights.accessrights | | |