Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUotinen, Sanna
dc.contributor.authorJoronen, Outi
dc.date.accessioned2021-04-09T05:44:38Z
dc.date.available2021-04-09T05:44:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74988
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla neljää esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, joista jatkossa käytetään nimitystä esiopettaja. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Monipuolinen kirjallisuus oli tärkeässä asemassa esiopettajien tukiessa lasten kielellistä tietoisuutta ja kehittyvää lukutaitoa. Kirjoja käytettiin eri oppimiskokonaisuuksissa ja kirjallisuus toimi pohjana taiteelle, draamalle ja tarinoille. Lasten taitotaso huomioitiin kirjallisuuden käytössä ja lapset oli jaettu kielellisten taitojen mukaan oppimisryhmiin. Lasten kanssa keskusteltiin tarinoista ja esiopettajat loruttelivat lasten kanssa. Päivittäistä lapsille lukemista ja runsasta, vaihtuvaa, lasten saatavilla olevaa kirjallisuutta pidettiin tärkeänä. Kirjallisuuden valinnassa huomioitiin lasten kiinnostuksen kohteet ja heitä koskettavat aiheet. Lukuhetki loi myönteisen yhdessäolon hetken. Esiopettajat motivoivat lapsia innostavalla otteellaan ja tunnelman luomisella lukutilanteeseen. Lapset saivat valita kirjoja säännöllisillä kirjastokäynneillä. Esiopettajat pyrkivät siirtämään lapsille arvostuksen kirjoja kohtaan. Myös vanhempia kannustettiin lukemaan lapsille. Kirjallisuuden käyttöä pidettiin tärkeänä ja kirjallisuuden koettiin kehittävän lasten kuullun ymmärtämistä ja sanavarastoa sekä rikastavan kieltä.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkehittyvä lukutaito
dc.titleKielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen
dc.typeworking paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104092302
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationworkingPaper
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysokielen omaksuminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysoesikouluikäiset
dc.subject.ysokielellinen tietoisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright