dc.contributor.advisor | Lipponen, Sari | |
dc.contributor.author | Paatelainen, Krista | |
dc.date.accessioned | 2021-04-06T06:15:54Z | |
dc.date.available | 2021-04-06T06:15:54Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74943 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää varhaiskasvatuksen opettajien
suhdetta matematiikkaan sekä tekijöitä matematiikkasuhteen taustalla. Lisäksi
selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä roolistaan matematiikan
opettajana sekä matematiikan merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opettajan
suhde opetettavaan asiaan on tutkitusti yhteydessä sekä opetuksen toteutukseen
että lasten oppimiseen. Opettajien suhdetta matematiikkaan ja sen opetukseen
on tärkeää ymmärtää, jotta voidaan kehittää varhaiskasvatuksen matematiikan
opetusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin
varhaiskasvatuksen opettajilta puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja
analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen mukaan matematiikka voidaan kokea vieraaksi ja haastavaksi, mutta myös miellyttäväksi ja itselle helpoksi. Opettajien luottamus matemaattisten taitojen opettajuuteen vaihtelee keskiverrosta erinomaiseksi. Matematiikkasuhteen taustalla vaikuttaa esimerkiksi omat kokemukset matematiikan
parissa, koulutus ja työyhteisö sekä omat ominaisuudet. Matematiikan merkitys
varhaiskasvatuksessa koetaan tärkeäksi, mutta sen rooli jää pieneksi suhteessa
muihin sisältöihin.
Matematiikan opetuksen määrä ja merkitys varhaiskasvatuksessa vaikuttaa
olevan hyvin riippuvainen opettajan omasta matematiikkasuhteesta, mihin tulisi
kiinnittää huomiota yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen järjestämisen vuoksi. Lisäksi matematiikkaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota jo ennen esikouluikää, koska varhaiset matemaattiset taidot kehittyvät jo paljon aiemmin ja luovat pohjaa tuleville taidoille. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien suhde matematiikkaan ja rooliinsa sen opettajana | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104062269 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |