Show simple item record

dc.contributor.advisorSevón, Eija
dc.contributor.authorArponen, Aurora
dc.date.accessioned2021-03-31T07:08:53Z
dc.date.available2021-03-31T07:08:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74911
dc.description.abstractTässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian aiheuttaman etäopetuksen aikana keväällä 2020. Tavoitteena oli selvittää, miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestettiin etäopetuksen aikana ja millaisia tekijöitä etäopetukseen liittyi tuen piirissä olevien oppilaiden kohdalla. Lisäksi tarkasteltiin, millaisena tuen piirissä olevien oppilaiden asema näyttäytyi etäopetuksen kontekstissa. Laadullisen tutkimuksen kirjoitelma-aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Webropol-ohjelman avulla kevään 2020 aikana. Aineisto koostui 41 erityisopettajan vastauksesta, ja se analysoitiin temaattisella analyysilla. Tutkimuksessa havaittiin, että tietoteknologialla oli merkittävä rooli oppimisen ja koulunkäynnin tuen sekä yhteydenpidon järjestämisessä etäopetuksen aikana. Teknologia myös mahdollisti melko hyvin oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimisen. Lisäksi niin opettajat kuin oppilaat oppivat uusia taitoja: teknologiset taidot ja joidenkin oppilaiden itseohjautuvuus kehittyivät. Etäopetuksen aikana sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtui muutoksia. Henkilökohtainen vuorovaikutus opettajan ja oppilaan välillä lisääntyi, jolloin heidän välinen suhteensa tyypillisesti syveni. Toisaalta havaittiin, että oppilaiden välinen eriarvoisuus korostui etäopetuksen myötä. Erot liittyivät ammattilaisten toimintaan ja käytössä oleviin resursseihin, oppilaan kotioloihin ja kotoa saatavaan tukeen sekä oppilaan yksilöllisiin ominaisuuksiin ja tuen tarpeen luonteeseen.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othereriarvoistuminen
dc.title"Osalle sopii hyvin, osalle huonommin ja osalle ei ollenkaan" : erityisopettajien näkemyksiä tuen piirissä olevien oppilaiden etäopiskelusta koronavirusepidemian aikana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103312243
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright