dc.contributor.advisor | Sevón, Eija | |
dc.contributor.author | Arponen, Aurora | |
dc.date.accessioned | 2021-03-31T07:08:53Z | |
dc.date.available | 2021-03-31T07:08:53Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74911 | |
dc.description.abstract | Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian aiheuttaman etäopetuksen aikana keväällä 2020. Tavoitteena oli selvittää, miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestettiin etäopetuksen aikana ja millaisia tekijöitä etäopetukseen liittyi tuen piirissä olevien oppilaiden kohdalla. Lisäksi tarkasteltiin, millaisena tuen piirissä olevien oppilaiden asema näyttäytyi etäopetuksen kontekstissa. Laadullisen tutkimuksen kirjoitelma-aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä Webropol-ohjelman avulla kevään 2020 aikana. Aineisto koostui 41 erityisopettajan vastauksesta, ja se analysoitiin temaattisella analyysilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että tietoteknologialla oli merkittävä rooli oppimisen ja koulunkäynnin tuen sekä yhteydenpidon järjestämisessä etäopetuksen aikana. Teknologia myös mahdollisti melko hyvin oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimisen. Lisäksi niin opettajat kuin oppilaat oppivat uusia taitoja: teknologiset taidot ja joidenkin oppilaiden itseohjautuvuus kehittyivät. Etäopetuksen aikana sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtui muutoksia. Henkilökohtainen vuorovaikutus opettajan ja oppilaan välillä lisääntyi, jolloin heidän välinen suhteensa tyypillisesti syveni. Toisaalta havaittiin, että oppilaiden välinen eriarvoisuus korostui etäopetuksen myötä. Erot liittyivät ammattilaisten toimintaan ja käytössä oleviin resursseihin, oppilaan kotioloihin ja kotoa saatavaan tukeen sekä oppilaan yksilöllisiin ominaisuuksiin ja tuen tarpeen luonteeseen. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | eriarvoistuminen | |
dc.title | "Osalle sopii hyvin, osalle huonommin ja osalle ei ollenkaan" : erityisopettajien näkemyksiä tuen piirissä olevien oppilaiden etäopiskelusta koronavirusepidemian aikana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103312243 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | etäopiskelu | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |