Show simple item record

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorTiainen, Emmi
dc.date.accessioned2021-03-29T07:32:52Z
dc.date.available2021-03-29T07:32:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74874
dc.description.abstractTämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän vihatilanteista selviytyy. Aihetta lähestytään viidesluokkalaisten lasten sekä luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä kahta erilaista tutkimusmenetelmää. Lasten näkökulmaa lähestyttiin kyselylomaketutkimuksen keinoin. 23 erään koulun viidennen luokan oppilasta vastasi kolme erilaista tehtävää sisältäneeseen kyselylomakkeeseen. Opettajien näkemystä tarkasteltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui yhdeksän 4.–6.-luokkien opettajaa. Tulokset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Tutkimustuloksista voi havaita, että lasten vihan tunteiden syyt, ilmenemismuodot sekä säätelykeinot vaihtelevat oppilaan temperamentista ja taustasta riippuen. Lapsissa vihaa herättäneet tilanteet ovat tyypillisesti kestoltaan lyhytaikaisia ja kuvaavat väliaikaista vihastumista. Tavallista on myös se, että vihatilanteet ratkeavat tai ne selvitetään nopeasti. Lasten vihan tunteet ilmenevät sekä näkyvästi että hiljaisena vihana. Osalle viidesluokkalaisista lapsista on kehittynyt omia tunteiden säätelyn keinoja, mutta tunteiden tunnistamisen ja säätelyn taidoissa on tässä iässä vielä eroja. Lapsi tarvitsee vielä aikuisen tukea tunteiden säätelyssä ja tilanteen ratkaisemiseksi.fi
dc.format.extent170
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertunteiden säätely
dc.titleOpettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103292207
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoviha
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoaggressiot
dc.subject.ysotunne-elämä
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record