Kehon rytmien vaikutus muistijälkien muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehon rytmien vaikutusta muistijälkien
muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkilöä
(20–30-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkilöä. Tutkimuksessa mitattiin
hengitystä, sydämen sykettä, ihon sähkönjohtavuutta ja aivojen sähköfysiologista toimintaa
silmäniskuehdollistumisen aikana. Tämän tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa
oppimisreaktioissa tai aivosähkökäyrän vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkilöt jaettiin neljään
ryhmään sydämen toimintakierron (systolinen työvaihe ja diastolinen lepovaihe) ja
hengityksen vaiheiden (ulos- ja sisäänhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa herätepotentiaalien
amplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, että ehdolliseen
ärsykkeeseen liittyneet herätepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen ärsyke
esitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että keholliset rytmit
ovat yhteydessä oppimiseen ja muistijälkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on
tarpeen ilmiön perusteellisemman selvittämisen tueksi.
...
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehon rytmien vaikutusta muistijälkien
muodostumiseen silmäniskuehdollistumisen aikana. Tutkimuksen otoksena toimi 44 henkilöä
(20–30-vuotiaita), joista lopulliseen analyysiin valikoitui 37 henkilöä. Tutkimuksessa mitattiin
hengitystä, sydämen sykettä, ihon sähkönjohtavuutta ja aivojen sähköfysiologista toimintaa
silmäniskuehdollistumisen aikana. Tämän tutkimuksen perusteella ehdollistuneissa
oppimisreaktioissa tai aivosähkökäyrän vasteissa ei ollut eroja, kun koehenkilöt jaettiin neljään
ryhmään sydämen toimintakierron (systolinen työvaihe ja diastolinen lepovaihe) ja
hengityksen vaiheiden (ulos- ja sisäänhengitys) mukaisesti. Tarkasteltaessa herätepotentiaalien
amplitudien voimakkuuksia vain hengityksen vaiheesta riippuen, huomattiin, että ehdolliseen
ärsykkeeseen liittyneet herätepotentiaalit olivat voimakkaampia, kun ehdollinen ärsyke
esitettiin uloshengityksen aikana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että keholliset rytmit
ovat yhteydessä oppimiseen ja muistijälkien muodostumiseen, jonka vuoksi jatkotutkimus on
tarpeen ilmiön perusteellisemman selvittämisen tueksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
CA3–CA1 long‐term potentiation occurs regardless of respiration and cardiac cycle phases in urethane‐anesthetized rats
Nokia, Miriam S.; Waselius, Tomi; Penttonen, Markku (Wiley, 2023)Breathing and heartbeat synchronize to each other and to brain function and affect cognition in humans. However, it is not clear how cardiorespiratory rhythms modulate such basic processes as synaptic plasticity thought ... -
Optimizing learning - synchrony of the brain and body as a tool?
Nokia, Miriam; Xu, Weiyong (University of Jyväskylä, 2024)Aineisto koostuu tutkimushankkeessa kerätystä tiedosta. -
Motorisen oppimisen vaikutus voimantuoton muutoksiin 10 viikon voimaharjoitusjakson ja -tauon sekä toisen harjoitusjakson aikana
Lipsanen, Petrus (2023)Voimaharjoittelu on nykyään yleinen harjoittelun muoto niin perusliikkujilla kuin myös urheilijoilla. Voimaharjoittelun yleisenä tavoitteena on voimantuoton ja lihasmassan kasvattaminen. Motorisen oppimisen rooli ... -
Hippokampuksen vaihelukittuneiden theeta-vasteiden yhteys oppimiseen kaneilla
Johansson, Saara (2014)Hippokampuksen sähköfysiologinen toiminta on kiistattomasti yhteydessä muistiin ja oppimiseen. Spontaanisti esiintyvän hippokampuksen theeta-aktiivisuuden suhteellinen määrä ennustaa oppimisen nopeutta klassisessa ... -
Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
Nelimarkka, Anna; Palovaara, Elina (2017)Transkraniaalisella tasavirtastimulaatiolla (tDCS) tarkoitetaan menetelmää, jossa johdetaan heikkoa sähkövirtaa aivokudosten läpi elektrodilta toiselle. Tutkimusten mukaan tDCS:lla näyttäisi olevan monenlaisia kliinisiä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.