Hippokampuksen vaihelukittuneiden theeta-vasteiden yhteys oppimiseen kaneilla
Authors
Date
2014Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Hippokampuksen sähköfysiologinen toiminta on kiistattomasti yhteydessä muistiin ja oppimiseen. Spontaanisti esiintyvän hippokampuksen theeta-aktiivisuuden suhteellinen määrä ennustaa oppimisen nopeutta klassisessa silmäniskuehdollistamisessa kaneilla. Mitä enemmän theetaa esiintyy, sitä nopeampaa on myös oppiminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella hippokampuksen theeta-aktiivisuuden vaihelukittumista ehdolliseen ärsykkeeseen klassisessa silmäniskuehdollistamisessa sekä tämän yhteyttä oppimiseen. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko vaihelukittuneet theeta-vasteet eri harjoitusryhmien T+, T– sekä kontrolliryhmän välillä ja muuttuvatko vasteet ehdollistumisen seurauksena. Tutkimuksessa käytettiin aikuisia naaraskaneja (New Zeland White rabbits), joita opetettiin silmäiskuehdollistamisen hippokampuksvälitteisellä aikaväli -menetelmällä (trace conditioning). Tutkimuksessa ehdollinen ärsyke oli 200 ms:n ääni ja ehdoton ärsyke 100 ms:n ilmapuhallus, joiden välinen tyhjä aika oli 500 ms. Toisin kuin aiempien tutkimusten perusteella oletettiin, vaihelukittuneissa theeta-vasteissa ei ollut eroja eri
harjoitusryhmien välillä, eivätkä vaihelukittuneet vasteet eronneet myöskään oppineiden ja ei oppineiden kanien välillä. Vaihelukittuneet theeta-vasteet eivät myöskään muuttuneet
ehdollistumisen seurauksena. Tämä tulos tukee aiempia tuloksia. Tutkimuksessa selvisi myös, että vaihelukittuminen harjoittelun alussa oli yhteydessä oppimiseen harjoittelun keskivaiheilla. Vaihelukittuminen liittyy moniin oppimisen kannalta oleellisiin mekanismeihin, kuten värähtelyiden synkronisoitumiseen ja prosessoinnin tehokkuuteen, joiden voidaan ajatella vaikuttavan vaihelukittumisen ja oppimisen välisen yhteyden muodostumiseen. Vaihelukittumisen voidaan siis ajatella olevan oppimisen kannalta merkittävä mekanismi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rapid changes in bodily and neural states affect learning
Waselius, Tomi (Jyväskylän yliopisto, 2018)Declarative memories consist of the past events and factual information that can be recalled. One of the most popular experimental paradigms used in studying long-term memory formation is classical conditioning. Trace ... -
Hippocampal theta activity is selectively associated with contingency detection but not discrimination in rabbit discrimination-reversal eyeblink conditioning
Nokia, Miriam; Wikgren, Jan (Wiley, 2010)The relative power of the hippocampal theta-band (∼6 Hz) activity (theta ratio) is thought to reflect a distinct neural state and has been shown to affect learning rate in classical eyeblink conditioning in rabbits. We ... -
Voimaharjoittelun vaikutus hippokampuksen neurogeenisen alueen verisuonitukseen rotilla
Lonka, Niina (2014)Aerobisen liikunnan on useassa tutkimuksessa todettu parantavan suoriutumista hippokampusvälitteisissä oppimis- ja muistitehtävissä. Viime aikoina on kiinnostuttu voimaharjoittelun mahdollisista vaikutuksista aivojen ... -
Perimän ja liikunnan vaikutus neurogeneesiin hippokampuksen pykäläpoimussa
Keskitalo, Martta; Kuussalo, Lauri; Nissinen, Amiira (2021)Ihmisten merkittävimpinä ja maailmanlaajuisesti yleistyvinä terveysriskeinä pidetään ylipainoa sekä erilaisia metabolisia sairauksia, joiden on ikääntymisen tavoin havaittu heikentävän aivojen terveyttä ja kognitiivisia ... -
Aerobisen juoksuharjoittelun ja korkean intensiteetin intervalliharjoittelun vaikutukset hippokampuksen neurogeneesiin ja vaskularisaatioon rotilla
Johansson, Petra (2014)Petra Johansson (2014). Aerobisen juoksuharjoittelun ja korkean intensiteetin intervalliharjoittelun vaikutukset hippokampuksen neurogeneesiin ja vaskularisaatioon rotilla. Psykologian laitos, Jyväskylän yliopisto, Pro ...