Are we solving the right challenges? : evaluating the roles and responsibilities of public governance in emerging talent hub ecosystems : case study: City of Jyväskylä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää julkishallinnon rooleja ja vastuita kansainvälisten osaajien houkutteluun ja pitovoimaan keskittyvässä Talent Hub -ekosysteemissä. Tutkielma toteutettiin tapaustutkimuksena Jyväskylän
kaupungille kartoittamaan mahdollisuuksia paikallisten Talent Hub -toimintojen käynnistämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tarpeeseen ymmärtää julkishallinnon osuutta paikallisessa Talent Hub -toiminnassa sekä
palvelumallin muotoilussa.
Tutkielman kaksi aineistoa koostuivat viidestä asiantuntijahaastattelusta sekä kirjallisista lähteistöistä. Aineistoa tulkittiin aineistolähtöisen abduktiivisen päättelyn myötä, jonka tavoitteena oli teoreettisen ymmärryksen lisäksi
paikallisiin haasteisiin mahdollisten ratkaisujen löytäminen.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyön koordinoinnin vähäisyyden vuoksi on Jyväskylän toimintakenttä hajanainen, eikä tällä hetkellä omaa pitkäjänteistä strategiaa kansainvälisen osaamisen houkuttelua ja pitovoimaa koskien. Talent Hub -toiminta tunnistettiin kuitenkin tärkeäksi ja potentiaaliseksi kehityskohteeksi. Paikallisesti korkea rekrytointikynnys, palveluiden hajanaisuus sekä asenteet nähtiin haastavimpina esteinä hyödyntää kansainvälistä osaamista. Organisaatioiden välinen yhteistyö nähtiin toimivaksi, mutta perustuvan pitkälti projekteihin ja toteutuvan tapauskohtaisesti.
Tutkimustulosten perusteella Jyväskylän julkishallinnon ehdotetaan ottavan roolin Talent Hub -ekosysteemin orkestroijana sekä palvelumallin kartoittajana. Tämä tarkoittaa verkostojen, projektien ja eri toimijoiden välisen vuorovaikutuksen kasvattamista ja strategista johtamista. Tutkielman tulokset ehdottavat julkishallinnon hyödyntävän ketteriä ja muotoilulähtöisiä menetelmiä paikallisen yhteistyön lisäämiseksi, palveluiden kehittämiseksi sekä osallistumismahdollisuuksien parantamiseksi.
...
The purpose of this thesis was to evaluate the roles and responsibilities of public governance in attracting and retaining international talents within a Talent Hub ecosystem. This thesis was carried out as a case study for the City of
Jyväskylä in order to explore the possibilities of launching local Talent Hub activities. The purpose of this research is to respond to the need for understanding the part of public governance in local Talent Hub operations and design of a service model.
The data sets used for this research consisted of five expert interviews and various publications. The data was interpreted through a data-driven abductive analysis, the aim of which was not only theoretical understanding of the topic
but also the discovery of possible solutions to local challenges.
The research results imply that due to the lack of coordination of cooperation, the field of operation in Jyväskylä is fragmented and does not currently have its own long-term strategy for attracting and retaining international expertise. However, the Talent Hub operations were identified as an important and potential area for development. High recruitment thresholds, fragmentation of services and attitudes were seen as the most challenging barriers to utilizing international expertise locally. Cooperation between the organizations was seen to be functioning, however, being mostly situated in projects and implemented on a case-by-case basis.
Based on the research results, it is proposed that public governance, within the City of Jyväskylä, plays the role of orchestrator in the Talent Hub ecosystem and takes on the responsibility of advancing the service model. This includes the activities of strategic management and increasing of interaction between networks, projects and different actors. The results of this study suggest that the public governance adopts agile and design-led methods to increase local cooperation, develop services and improve participation opportunities.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Culture in service design: How service designers, professional literature and service users view the role of national, regional and ethnic cultures in services
Chydenius, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2020)Societies and economies are increasingly based on services. Service design is a human centric and participatory approach to develop services into value creating service experiences. Services are predominantly based on human ... -
Iästä johtamiseen : ikäjohtaminen ja eri-ikäisyys johtajuuden tutkimuskohteena
Halme, Pinja (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Improving Smart City Design : A Conceptual Model for Governing Complex Smart City Ecosystems
Hämäläinen, Mervi; Tyrväinen, Pasi (University of Maribor Press, 2018)Smart city concept is a viable nominee to solve the dilemmas urbanization creates globally. By means of digital technologies like Internet-of-Things, artificial intelligence and data analytics cities aim to optimize city ... -
Employers' intention to hire highly educated foreign workforce in the Kokkola region : implications for higher education
Niemi, Birgitta (University of Jyväskylä, 2015)The rational for this research is to find out the intentions of employers to hire highly educated foreign workforce in the Kokkola region. The research analyses how employers have prepared themselves for meeting the ... -
Service design for SAP Fiori development
Kärkkäinen, Jenny (2020)Tässä tutkimuksessa keskitytään palvelumuotoiluun ja SAP Fiori-sovelluskehityksen prosessiin business-sidosryhmän näkökulmasta. SAP Fiori sovellukset ovat pääkäyttöliittymä SAP:n SAP S/4HANA-järjestelmässä. Sovelluskehitysmalleja ...