Straw huts and superstition : native peoples in the Duck-stories of Don Rosa
Sarjakuvien itsepintainen suosio uusien viihdemuotojen levitessä sekä niiden ainutlaatuinen tapa yhdistää piirroksia ja tekstiä oikeuttaa sarjakuvatutkimuksen säilymisen tärkeänä tutkimuksenalana. Suomessa suosituimmat sarjakuvat ovat aina olleet Disneyn Ankka-tarinoita.
Koska suuri osa Ankka-tarinoiden kuluttajista on lapsia ja nuoria, on tarpeellista analysoida sitä, millaista maailmankuvaa nämä tarinat lukijoihinsa istuttavat. Suosituin Ankka-taitelija Suomessa on Don Rosa, jonka takia hänen tarinansa valikoituivat analyysin kohteeksi. Tässä tutkimuksessa
tarkastelen, millaisia representaatioita Rosa luo Afrikan ja Etelä-Amerikan, tai tarkemmin Kongon ja Perun, asukkaista.
Tätä tutkielmaa varten analysoin valittuja paneeleita kahdesta Rosan tarinasta, ja tutkin niissä tehtäviä representaatioita ja stereotypioita taustakirjallisuuden perusteella. Käsittelin muun muassa hahmojen ulkonäköä, puhetapaa, uskomuksia, roolia tarinassa sekä heidän asumuksiaan. Lopuksi vertailin tuloksia Rosan esikuvan, Carl Barksin, luomiin representaatioihin, joita on käsitelty aiemmassa tutkimuksessa. Tulin siihen lopputulokseen, että vaikka natiivien kuvaukset ovatkin kehittyneet hienotunteisempaan suuntaan, eivät ne silti harhaudu kauas tutuista stereotypioista. Erityisesti taikauskoisuus, kehittymättömyys ja köyhyys ovat vahvasti läsnä.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että näiden tarinoiden kirjoittamisen aikaan 80- ja 90- luvuilla representaatiota ja stereotypioita viihteessä ja kirjallisuudessa ei pidetty yhtä tärkeinä ja ne eivät olleet yhtä polttava puheenaihe kuin tänä päivänä. Tulevaisuudessa olisi syytä tutkia, millaisia ne ovat 2020-luvulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5409]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Representations of “female Asian look” in Advertising : Young Chinese Women’s Responses to Fashion and Beauty Advertisements Targeting Chinese Market
Rong, Haoyi (2020)This study was inspired by two advertisement series targeting the Chinese market, Dolce&Gabbana’s “Eating with chopsticks” campaign videos, and Zara’s makeup posters of a new released lipstick series. Having these two ... -
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
"I'm having candy for dinner!": Characterization of Kimmy on Unbreakable Kimmy Schmidt
Nurmi, Sonja (2018)Ihmiset kohtaavat fiktiivisiä henkilöhahmoja elokuvissa, televisiosarjoissa, kirjoissa, näytelmissä ja videopeleissä. Hahmojen tarkoitus on inspiroida, liikuttaa ja viihdyttää katsojia, ja usein hahmoihin voi olla helppo ... -
Essentializing Ethnicity : Expellees and Ethno-National Categorizations in the European Postwar Moment, 1943-1948
Ahonen, Pertti (Suomalainen tiedeakatemia, 2024)This article introduces an ongoing project that examines a key aspect of the transition from war to uneasy peace in the aftermath of WWII in Europe: the ethno-national categorizations of the expellees forcibly transported ... -
(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
Takamäki, Taina (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ...