Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorOkkonen, Hannu
dc.contributor.authorIsotalus, Pekka
dc.date.accessioned2021-02-25T08:00:02Z
dc.date.available2021-02-25T08:00:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationOkkonen, H. & Isotalus, P. (2020) Jotain vanhaa ja jotain uutta –Puheviestinnän opintojakson nykytilanne yliopistotutkintojen kieli- ja viestintäopinnoissa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja, 16 (1), 74-79. DOI: 10.33352/prlg.99639fi
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74382
dc.description.abstractYliopistoista valmistuvilta edellytetään nykyisin monipuolisia viestintätaitoja. Siksi yliopistojen opetukseen on vakiintunut myös puheviestinnän opintojakso osaksi yliopistotutkintoihin sisältyviä pakollisia kieli- ja viestintäopintoja. Aikaisemmat selvitykset tästä opetuksesta osoittavat, että vuosikymmenien aikana opetuksessa on tapahtunut monenlaista kehitystä (Hyvärinen, Gerlander, Almonkari, & Isotalus, 2006; Gerlander, Hyvärinen, Almonkari, & Isotalus, 2009; Kaipomäki, 2011). Viime vuosina yliopistojen rakenteessa ja toiminnassa on kokonaisuudessaan tapahtunut suuria muutoksia. Myös viestinnän ilmiöt ja työelämässä tarvittava viestintäosaaminen ovat muutoksessa koko ajan. Lisäksi puheviestinnän opetusalan nimessä ja keskeisissä käsitteissä on tapahtunut muutoksia. Näistä on toistuvasti keskusteltu myös Prologoksen ProBlogissa, kuten esimerkiksi Jokirannan ym. (2018) kirjoituksessa, jossa kielikeskusten opettajia kannustetaan miettimään opetuksen keskeisintä sisältöä. Tässä näkökulma-artikkelissa haluammekin kiinnittää huomiota puheviestinnän opetuksen nykytilaan kieli- ja viestintäopinnoissa erilaisten muutosten keskellä. Tarkastelun perusteella moni asia näyttää opetuksessa kuitenkin pysyneen varsin samanlaisena vuosien varrella, mutta muutoksiakin on sekä hyvään että huolestuttavaan suuntaan. Kymmenen vuoden aikana verkko-opetuksen hyödyntämisestä näyttää tulleen kiinteä osa myös tätä opetusta. Tarkastelumme myös viittaa vahvasti siihen, että valtakunnalliselle yhteistyölle olisi jälleen tarvetta ja aikanaan yhdessä mietittyjä opetuksen tavoitteita olisi syytä jälleen tarkastella kriittisesti. Tarkastelumme perustuu Hannu Okkosen (2020) puheviestinnän pro gradu -tutkielmaan, jossa hän selvitti puheviestinnän opetuksen nykytilaa kieli- ja viestintäopinnoissa. Kysely lähettiin syksyllä 2019 noin sadalle puheviestinnän opettajalle, joista noin kolmasosa vastasi. Opinnäytteessä myös vertailtiin saatuja tuloksia systemaattisesti ja yksityiskohtaisesti aikaisemmin tehtyihin vastaaviin kyselyihin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirja
dc.rightsCC BY-NC-SA 4.0
dc.titleJotain vanhaa ja jotain uutta –Puheviestinnän opintojakson nykytilanne yliopistotutkintojen kieli- ja viestintäopinnoissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102251763
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.volume16
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-SA 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-SA 4.0