Osallisuus strategiaan käytännössä ja sen hyödyntäminen kilpailuetuna suomalaisessa finanssialan organisaatiossa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkin osallisuutta strategiaan suomalaisessa finanssialan organisaatiossa. Pääteemoja ovat osallisuuden kokemus eri organisaatiotasoilla sekä osallisuuden hyödyntäminen mahdollisena organisaation kilpailuetuna. Tavoitteenani on selvittää, miten osallisuus strategiaan ylipäänsä toteutuu organisaatiossa, miten strategia ja osallisuus siihen koetaan eri organisaatiotasoilla sekä sitä, että voitaisiinko osallisuutta hyödyntää varsinaisena kilpailuetuna.
Tutkimuksen kohdeorganisaatio on suomalainen finanssialan yritys. Kohdeorganisaation sisältä haastateltiin yhteensä yhdeksää henkilöä. Haastatelluista neljä kuului johtoryhmään, kaksi toimi esimiehenä ja kolme oli henkilöstön jäseniä. Tutkimus on muodoltaan laadullinen ja aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua.
Kohdeorganisaatiossa oli selkeästi viime vuosina tehty töitä strategian suunnittelun, jalkauttamisen ja osallistamisen suhteen. Strategiaprosessi ja -viestintä vastasi hyvin pitkälti perinteistä top-down tyyliä. Kuitenkin oli myös havaittavissa, että kaikilla organisaation jäsenillä oli jonkinlainen mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa strategiaan. Tuloksista oli myös selvästi havaittavissa, että kokemus mahdollisuudesta vaikuttaa väheni sitä mukaan, mitä alemmas henkilö sijoittui organisaatiohierarkiassa. Samoin tapahtui myös puhuttaessa strategian näkymisestä omassa päivittäisessä työnteossa.
Johtopäätöksissäni esittelen, kuinka osallisuus strategiaan voidaan nähdä selvänä kilpailuetuna. Osallisuus strategiaan auttoi selvästi ymmärtämään organisaation strategiaa paremmin ja näin ollen myös sisäinen strategiaviestintä tehostui. Osallisuudella saatiin myös tehostettua organisaation toimintoja, minkä lisäksi osallisuus auttoi tuomaan henkilöstön osaamista paremmin näkyville ja organisaation tietoon.
Tutkimuksen lopussa esittelen johtopäätösteni lisäksi myös mahdollisia toimenpide-ehdotuksia, jotka perustuvat saamiini tutkimustuloksiin ja johtopäätöksiini. Näiden toimenpide-ehdotusten tavoitteena on pyrkiä tuomaan esille käytännön tason ideoita, joidenka avulla kohdeorganisaatio voi kehittää omaa toimintaansa osallisuuden suhteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osuuskuntamuotoisen organisaatiorakenteen vaikutukset strategiaprosessiin suomalaisessa finanssialan organisaatiossa
Vainikka, Jussi (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia osuuskuntamuotoisen organisaatiorakenteen vaikutuksia finanssialan organisaation strategiaprosessiin. Osuustoiminta tarjoaa jäsenistön hyväksi taloudellisen hyödyn lisäksi ... -
Yhteiskuntavastuullisuus strategian suunnittelussa suomalaisessa huippujalkapallo-organisaatiossa
Algüvercin, Emin (2024)Urheiluorganisaation toiminnan vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat kasvaneet saavuttaessa nykypäivän yhteiskuntaan. Tämä voi ohjata urheiluorganisaatiota olemaan yhteiskuntavastuullinen toiminnassaan. Yhteiskunta ... -
Purposeful action taker : how managers enable strategic agency in practice
Hienonen, Jussi (2021)Tutkimusten osoittaessa suuren osan muutosaloitteista epäonnistuvan (Higgs & Rowland 2005), niin tutkijat kuin yritysjohtajatkin ovat alkaneet kiinnittää huomiota strategian toteuttamiseen. Strategy as Practice (SAP) on ... -
Does business strategy and management control system fit determine performance?
Jukka, Tapio (Emerald, 2023)Purpose This study examines the relationship between business strategy, management control system (MCS) type and performance. Does the alignment of organisation business strategy and MCS fresult in better performance? ... -
Sustainability Strategy and Competitive Advantage : Case Study from the Construction Industry
Vilhomaa, Iris (2021)Lately, it has become more and more common for companies to be involved in finding solutions and implementing practices to concerning global public goods, such as pollution and climate change (Kaul et al. 1999, 2003). As ...