Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRautopuro, Juhani
dc.contributor.authorVäisänen, Pertti
dc.date.accessioned2021-02-11T08:03:05Z
dc.date.available2021-02-11T08:03:05Z
dc.date.issued2001fi
dc.identifier.isbn978-952-7411-04-9fi
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74095
dc.description.abstractThe purpose of the study was to examine a student cohort's study experiences and emotions, satisfaction with the learning environment and changes in them during the four years of studies, on the one hand, and the influence of these factors and some background variables on learning outcomes and retention of studies, on the other. In addition, we wanted to find out how students' commitment to their studies and their study orientations influence the overall satisfaction and drop-out rates in different fields of education. The design and the problems were based on the previous research reviewed in the theoretical part and on the practical reasons to develop higher education policies. The answers to the problems are based on quantitative and qualitative data. The data used in this four-year longitudinal study were collected by using large-scale, multi-dimensional questionnaires administered to those students (N = 916) who enrolled in the University of Joensuu in autumn 1995. The follow-up studies were conducted in 1996 and 1998. Part of the data, e.g. the students' demographic and social background information and course marks, were collected from the university's student records. The results indicated an overall falling trend in the satisfaction of the students with their study experiences during the four-year study period. The results also indicated that we can model students' overall satisfaction, drop out of studies and study achievements by their commitment to studies and perceptions of the learning environment. The results seem to have some implications for student guidance, course scheduling and teaching, and student enrollment and retention policies.en
dc.description.abstractTämän nelivuotisen seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Joensuun yliopiston yhden opiskelijakohortin opiskelukokemuksia, opiskelun herättämiä tunteita ja tuntemuksia, tyytyväisyyttä oppimisympäristöä kohtaan ja näissä tapahtuvia muutoksia sekä vaikutuksia eräisiin tulosmuuttujiin, kokonaisvaltaiseen tyytyväisyyteen, opintomenestykseen ja opintojen keskeyttämiseen. Lisaksi selvitettiin, miten opiskelijoiden opintoihin sitoutuminen, tavoiteorientaatio ja taustatekijät (mm. sukupuoli ja vanhempien koulutustaso) selittävät naita tulosmuuttujia eri koulutusaloilla. Tutkimusasetelma ja ongelmat perustuivat alan keskeiseen kirjallisuuteen sekä toisaalta korkeakoulupedagogiikan kehittämisen keskeisiin lähtökohtiin. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen aineiston avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki vuonna 1995 opintonsa Joensuun yliopistossa aloittaneet opiskelijat (N = 916). Pitkittäistutkimuksen seuranta-aineistot kerättiin samoilla mittareilla niitä tietyillä lisäyksillä täydennettyinä toisena ja neljäntenä opintovuotena vuosina 1996 ja 1998. Osa aineistosta (taustatiedot ja opintomenestys) saatiin yliopiston opiskelijarekisteristä. Tulosten mukaan opiskelijoiden opintokokemuksissa tapahtui opintojen aikana muutosta negatiiviseen suuntaan. Opiskelijoiden varmuudella oikeasta alasta oli merkitystä niin tyytyväisyyden ja opintomenestyksen kannalta kuin erityisesti opintojen keskeyttämisriskin pienentymisen kannalta. Opintojen myöhemmän vaiheen keskeyttämistä selittivät myös oppimisympäristötekijät, mm. tyytymättömyys opetukseen ja ohjaukseen. Laadullinen aineisto vahvisti tilastollisia löydöksiä.fi
dc.language.isoeng
dc.relation.ispartofseriesKasvatusalan tutkimuksia
dc.titleExperiencing studies at the University of Joensuu - Modelling a student cohort's satisfaction, study achievements and dropping outfi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-7411-04-9
dc.relation.issn2489-768X
dc.relation.numberinseries7
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopiskelufi
dc.subject.ysostudyen
dc.subject.ysokokemuksetfi
dc.subject.ysoexperiences (knowledge)en
dc.subject.ysooppimisympäristöfi
dc.subject.ysolearning environmenten
dc.subject.ysomielipiteetfi
dc.subject.ysoopinionsen
dc.subject.ysoopintomenestysfi
dc.subject.ysostudy performanceen
dc.subject.ysoopinnotfi
dc.subject.ysostudiesen
dc.subject.ysokeskeyttäminenfi
dc.subject.ysostoppageen
dc.subject.ysokorkeakoulupedagogiikkafi
dc.subject.ysopedagogy of higher educationen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot