Kasvatusalan tutkimuksia
Recent Submissions
-
Kulttuurienvälinen osaaminen koulutuksessa ja työelämässä
(2023)Kirjan tavoitteena on tuoda yksi puheenvuoro laajaan keskusteluun ja tutkimukseen monikulttuurisuudesta ja kulttuurienvälisyydestä sekä avata näkökulmia näihin. Kirjan artikkelit pohjaavat erillisiin tutkimuksiin Jyväskylän ... -
Representing the Practice of Teachers' Pedagogical Knowing
(2022)This study consists of five international articles and an introductory background review. Its focus is on the nature and structure of teachers' pedagogical knowing. Pedagogical knowing is characterized as an active process ... -
Koulutuksen lupaukset ja koulutususko: Kasvatussosiologian vuosikirja 2
(2018)Koulutukseen liittyy lupaus sivistyksestä, hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä. Koulutuksen lupaukset lunastetaan työmarkkinoilla. Tutkintojen vaihtoarvo mitataan palkkatasolla ja työsuhteiden laadulla. Väestön koulutususko ... -
Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu?
(2018)Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ihmisen kouluttautumismahdollisuudet eivät riipu hänen sukupuolestaan tai sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan. Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa myös ... -
Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen
(2018)Kasvattajat rakentavat tulevaisuutta. Kasvatus tuottaa niin ihmisen kuin yhteiskunnan kannalta välttämättömiä tiedollisia, taidollisia ja moraalisia valmiuksia. Kasvattajien tehtävänä on huolehtia siitä, että nämä valmiudet ... -
Lukutaito – Tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti
(2021)Lukutaito on keskeinen pohja niin opiskelulle, lukunautinnolle, yhteiskuntaan osallistumiselle kuin oman identiteetin kehittämisellekin. Hyvä lukutaito luo vakaan pohjan, joka auttaa etenemään elämän poluilla. 2000-luvulla ... -
School and choice: An ethnography of a primary school with bilingual classes
(2010)Based on a one-year ethnographic study of a primary school in Finland with specialised classes in Finnish and English (referred to as bilingual classes by research participants), this research traces how nationed, ethnicised, ... -
Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa
(2007)Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ... -
Diversity – a Challenge for Educators
(2006)The challenge for most European countries is to educate second generation immigrants in particular in order to fulfill their parents’ dreams, but above all, to create a situation where students have hope of finding meaningful ... -
Kouluvalintapolitiikka perusopetuksessa: suomalaiskaupunkien koulumarkkinat kansainvälisessä valossa
(2006)Tutkimuksessa tarkastellaan kouluvalintapolitiikan käyttöä lasten sijoittamisessa oppivelvollisuuskouluihin. Kyse on ylikansallisesta toimintapolitiikasta, jonka mukaan vanhemmat voivat hakea lapselle koulupaikkaa haluamaansa ... -
Eksotiikkaa vai ihmisarvoa: Opettajan monikulttuurisesta kompetenssista
(2005)Maahanmuuttajien määrän lisääntyminen Suomessa 1990-luvulta lähtien ja samaan aikaan tapahtunut yhteiskunnallinen murros näkyvät koulun arjessa. Näiden asioiden myötä opettajan yhteiskunnallinen vastuu on lisääntynyt. ... -
Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina
(2004)Tutkimuksen tehtävänä oli kuvata opettajaksi opiskelevien 1) käsityksiä opettajan työn eettisestä luonteesta, 2) näkemyksiä ohjaajan, opettajan ja kouluttajan työn eettisistä haasteista käytännössä, 3) oikeudenmukaisuutta ... -
Koti, koulu ja kasvatus – kohtaamisia ja rajankäyntejä
(2004)Tutkimuksessa tarkastellaan kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta peruskoulun yläasteella. Ilmiötä lähestytään sekä koulun että kodin näkökulmista. Tutkimuksessa kysytään, millaisia merkityksiä ja toimintapaikkoja vanhemmat ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
(2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
(2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Koulumenestyjät: tutkimus laudaturylioppilaiden koulutus- ja työurista
(2002)Millaisista lähtökohdista tulevat koulumenestyjät ja miten he sijoittuvat työelämään? Mikä merkitys hyvällä koulumenestyksellä on huippuoppilaiden elämässä ollut? Tämän väitöskirjatutkimuksen tarkoituksena on etsiä vastauksia ... -
Experiencing studies at the University of Joensuu - Modelling a student cohort's satisfaction, study achievements and dropping out
(2001)The purpose of the study was to examine a student cohort's study experiences and emotions, satisfaction with the learning environment and changes in them during the four years of studies, on the one hand, and the influence ... -
Curiosity and exploration: A conceptual overview and structural modeling
(2001)Many attempts have been made to measure curiosity or intrinsic motivation. However, there is no consensus on what curiosity is. In the present study, five previously constructed curiosity inventories were translated to ... -
Hyvän lapsen ja kasvattamisen ideaalit – tutkimus aapisten ja lukukirjojen moraalisen kosmologian muutoksista itsenäisyyden aikana
(2001)Tässä tutkimuksessa käsitellään suomenkielisten aapisten ja lukukirjojen sisältämien opetuskertomusten moraalisia ideaaleja ja niiden muutoksia itsenäisyyden aikana. Minkälaisen maailman ihanne kirjoissa luodaan ja mihin ... -
Akateemisen varhaiskasvatuksen muotoutuminen
(2001)Tässä tutkimuksessa rajaudutaan tarkastelemaan varhaiskasvatusta tieteenalan perspektiivistä. Tutkimuksessa tarkastellaan akateemisen kentän muotoutumista ja varhaiskasvatuksen sisällöllistä määrittymistä. Aineistona ovat ...