dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Linnonmaa, Anni | |
dc.date.accessioned | 2021-02-09T07:31:20Z | |
dc.date.available | 2021-02-09T07:31:20Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74052 | |
dc.description.abstract | Tutkin maisteritutkielmassani, miten musiikki vaikuttaa monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettiin. Halusin selvittää, miten musiikki näkyy monikulttuuristen nuorten elämässä eri konteksteissa ja ryhmissä ja miten sitä mahdollisesti käytetään sekä omaa suomalaista että ulkomaista kulttuuri-identiteettiä vahvistamaan tai säilyttämään. Halusin myös tutkia, onko haastattelemieni nuorten musiikintunneilla käsitelty heidän oman ulkomaisen kulttuuritaustansa musiikkia ja miten nuoret ovat kokeneet tällaiset musiikintunnit.
Toteutin tutkimukseni haastattelemalla kolmea eri kulttuuritaustan omaavaa monikulttuurista lukio-opiskelijaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin koronapandemian vuoksi etänä Zoom-applikaation kautta. Lähdin purkamaan haastatteluaineistoa etsimällä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia haastatteluvastauksista, joiden mukaan teemoittelin ja tyypittelin aineistoa.
Haastatteluun osallistuneille nuorille musiikki oli tärkeä osa elämää ja sillä oli erilaisia merkityksiä perheen ja suvun kesken, yksin kuunnellessa sekä kaveripiirissä. Musiikki oli tärkeää myös oman ulkomaisen kulttuuri-identiteetin säilymisen ja vahvistamisen kannalta. Mielenkiintoista oli, että suomalaista musiikkia ei juurikaan koettu oleellisena osana omaa suomalaista kulttuuri-identiteettiä. Haastateltavien musiikintunneilla peruskoulun ja lukion aikana oli käsitelty hyvin vähän nuorten omien ulkomaisten kulttuurien musiikkia. Haastateltavat kokivat kuitenkin pääasiassa, että heidän omien kulttuurien musiikkeja olisi tärkeä käsitellä musiikintunneilla ja toivoivat sitä tapahtuvan enemmän. Samalla nuoret kuitenkin jännittivät sitä, että huomio tällaisilla musiikintunneilla kiinnittyisi heihin.
Monikulttuuristen oppilaiden omien ulkomaisten kulttuurien näkyvyys oppitunneilla voisi vahvistaa heidän kulttuuri-identiteettien rakentumista. Musiikintunneilla musiikki voi tarjota hyvän keinon luoda positiivisia kokemuksia näistä kulttuureista myös muille oppilaille ja mahdollisesti vähentää ennakkoluuloja vieraita kulttuureja kohtaan. Toisaalta monikulttuurisia nuoria tulisi kannustaa musiikintunneilla vahvemmin myös suomalaisen musiikin pariin, sillä se saattaisi mahdollistaa heille uusia tapoja osallistua suomalaiseen kulttuuriin.
Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista myös tutkia, miten musiikinopettajat suhtautuvat monikulttuuristen oppilaiden omien musiikkikulttuurien käsittelyyn musiikintunneilla ja millä tavoin tätä mahdollisesti toteutetaan. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Musiikki osana monikulttuuristen nuorten kulttuuri-identiteettejä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102091494 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | kulttuuri-identiteetti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |