dc.contributor.advisor | Ruohotie-Lyhty, Maria | |
dc.contributor.author | Sormunen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2021-02-05T05:55:58Z | |
dc.date.available | 2021-02-05T05:55:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73995 | |
dc.description.abstract | Teknologian rooli lukio-opetuksessa on nykypäivänä suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen
vuoksi. Lisäksi suurin osa oppimateriaaleista on sähköisenä ja oppimisalustat ovat aktiivisessa käytössä.
Opettajilla ja opiskelijoilla tuleekin olla tarvittavat tiedot ja taidot teknologian tarkoituksenmukaiseen
hyödyntämiseen oppimisessa ja opettamisessa. Kevään 2020 etäopetusjakso korosti teknologian roolia
opetuksessa ja erityisesti teknologiaosaamisen tarvetta. Opettajat muokkasivat opetuksensa ja oppimateriaalinsa nopealla aikataululla etäopetukseen sopivaksi ja opettajien teknologiaosaaminen korostui. Etäopetuksen hyödyt ja haitat nousivat jakson aikana esiin. Huolenaiheina olivat muun muassa työssäjaksaminen, digitaalisen osaamisen taso, arviointi sekä opiskelijoiden motivoiminen etäopiskeluun.
Tutkimuksessani tarkastellaan, miten lukion englannin kielen opettajat hyödyntävät opetusteknologiaa
ja millaisia asenteita opetusteknologiaan liittyy. Lisäksi selvitetään, miten etäopetusjakso vaikutti teknologian käyttövarmuuteen ja digitaaliseen osaamiseen sekä asenteisiin teknologiaa kohtaan. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista ja se kerättiin haastattelemalla kuutta lukion englannin kielen opettajaa, joilla oli kokemusta kevään 2020 etäopetusjaksosta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat lukion englannin kielen opettajien hyödyntävän teknologiaa paljon
työssään, riippumatta siitä, kuinka taitaviksi he kokivat itsensä teknologian käyttäjinä. Teknologiaa käytettiin apuna kielen kaikkien osa-alueiden harjoittamiseen, vähiten kuitenkin suullisen tuottamisen harjoituksiin. Teknologinen osaaminen liittyi vahvasti opettajaidentiteettiin ja asenteet digitalisaatiota kohtaan olivat ristiriitaisia. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja kuitenkin tunnusti teknologian suuren roolin nykyajan opetuksessa. Etäopetusjakso lisäsi opetusteknologian roolia ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat selvinneet mielestään yllättävän hyvin. Suurin osa opettajista kuvaili jaksoa hektisenä ja raskaana, mutta kuitenkin opettavaisena. Opettajat uskoivat hyödyntävänsä etäopetusjakson aikana opittuja taitoja myös tulevaisuudessa. Opettajien digitaalisen osaamiseen ei etäjaksolla ollut suurta
vaikutusta, sillä lähtötaso oli monilla tutkimukseen osallistuneista opettajista jo erittäin hyvä. Kuitenkin
teknologian käyttövarmuus ja luottamus omaan osaamiseen kasvoivat sekä asenteet teknologiaa kohtaan paranivat. Tulokset mukailevat aiempaa tutkimusta asenteiden vaikutuksesta teknologian käyttöön, mutta antavat myös uutta tietoa etäopettamisen vaikutuksista teknologian käyttövarmuuteen. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa. Tulokset voivat
tuoda myös hyödyllistä tietoa koulutuksen järjestäjille. Aihetta olisi tarpeen tutkia myös määrällistä tai
monimenetelmätutkimuksen lähestymistapaa käyttäen | fi |
dc.format.extent | 85 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102051441 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | koulutusteknologia | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | teknologiakasvatus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | educational technology | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | distance teaching | |
dc.subject.yso | professional identity | |
dc.subject.yso | technology education | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |