dc.contributor.author | Ursin, Jani | |
dc.contributor.author | Hyytinen, Heidi | |
dc.contributor.author | Silvennoinen, Kaisa | |
dc.contributor.author | Palonen, Maarit | |
dc.contributor.author | Kleemola, Katri | |
dc.contributor.author | Toom, Auli | |
dc.contributor.author | Nissinen, Kari | |
dc.date.accessioned | 2021-02-03T06:21:30Z | |
dc.date.available | 2021-02-03T06:21:30Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Ursin, J., Hyytinen, H., Silvennoinen, K., Palonen, M., Kleemola, K., Toom, A., & Nissinen, K. (2021). <i>Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi : Kappas!-hankkeen tuloksia</i>. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2021:6. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2</a> | |
dc.identifier.isbn | 978-952-263-888-5 | |
dc.identifier.other | CONVID_51297882 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73948 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tasolla korkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden geneeriset taidot ovat, mitkä tekijät ovat yhteydessä geneeristen taitojen tasoon ja missä määrin geneeriset taidot kehittyvät korkeakouluopintojen aikana. Tutkimuksessa arvioitavia geneerisiä taitoja olivat analyyttinen päättely ja arviointi, ongelmanratkaisu, argumentatiivinen kirjoittaminen sekä kielen hallinta. Tutkimukseen osallistui yliopistojen alemman korkeakoulututkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon alku- ja loppuvaiheen opiskelijoita (n = 2402) ammattikorkeakouluista (n = 7) ja yliopistoista (n = 11). Tulosten mukaan lähes 60 prosentilla korkeakouluopiskelijoista geneeriset taidot olivat korkeintaan tyydyttävällä tasolla ja noin 40 prosentilla vähintään hyvällä tasolla. Geneeristen taitojen osaamiseroja keskeisimmin selittivät korkeakouluopiskelijan koulutus- ja sosioekonomiseen taustaan liittyvät tekijät. Poikkileikkausasetelma antoi myös viitteitä siitä, että geneeriset taidot kehittyvät jossain määrin opintojen aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella geneeristen taitojen oppimiseen on kiinnitettävä huomiota jo alemmilla koulutusasteilla ja koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä, geneeristen taitojen merkitystä opiskelijavalinnoissa on selvitettävä, geneerisiä taitoja kehitettäessä on otettava huomioon ammattikorkea- ja yliopistokoulutuksen erilaiset tavoitteet sekä geneeristen taitojen oppimista on tavoitteellisesti tuettava korkeakouluopinnoissa. | fi |
dc.description.abstract | The study investigated the level of Bachelor-level students’ generic skills, what factors are connected with the level of generic skills, and to what extent these skills develop during higher education studies. The assessed generic skills included analytic reasoning and evaluation, problem-solving, writing effectiveness, and writing mechanics. The participants (n = 2402) were students at initial and final stages of their Bachelor degree programmes from seven universities of applied sciences (UASs) and eleven universities. According to the results, for nearly 60 percent of the higher education students, the generic skills were on a satisfactory or lower level while for the rest, about 40 percent, these were on a good or higher level. The variation in students’ generic skills was explained mainly by factors pertaining to student’s educational and socioeconomic background. In addition, a cross-sectional analysis indicated that generic skills develop to some extent during the studies. Based on the research findings, attention should be paid to the learning of generic skills already at the lower educational levels and also in learning environments outside school. Moreover, the role of generic skills in student selection should be investigated, and in efforts to develop generic skills in higher education, the different goals of UAS and university education should be considered and learning of generic skills supported in a goal-oriented fashion. | en |
dc.format.extent | 164 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Opetus- ja kulttuuriministeriö | |
dc.relation.ispartofseries | Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja | |
dc.relation.uri | http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi : Kappas!-hankkeen tuloksia | |
dc.type | workingPaper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102021402 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/Report | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0343 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 tekijät ja opetus- ja kulttuuriministeriö | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 44/240/2018 | |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | |
dc.subject.yso | korkeakoulut | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | ongelmanratkaisu | |
dc.subject.yso | korkeakoulupedagogiikka | |
dc.subject.yso | argumentointi | |
dc.subject.yso | taidot | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10564 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1030 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10895 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6006 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14150 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12814 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5798 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
datacite.isSupplementedBy.doi | 10.17011/jyx/dataset/75753 | |
datacite.isSupplementedBy | Ursin, Jani; Nissinen, Kari; Silvennoinen, Kaisa; Hyytinen, Heidi; Kleemola, Katri; Toom, Auli. (2021). <i>Assessment of Undergraduate Students' Learning Outcomes in Finland (Kappas!)</i>. V. 31.12.2020. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/75753" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/75753</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105193019">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105193019</a> | |
dc.type.okm | D4 | |