Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden arvioiman työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välistä yhteyttä. Yhteyttä tarkasteltiin Työrauha kaikille -intervention alkumittauksessa, minkä lisäksi oltiin kiinnostuneita myös työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden muutosten välisistä yhteyksistä. Kolmantena mielenkiinnon kohteena oli opettaja-oppilassuhteen alkutason yhteys työrauhan muutokseen. Oppilaiden arvioita tarkasteltiin yksilö- ja luokkatasolla, sekä erikseen tyttöjen ja poikien kohdalla.
Tutkimusaineisto koostui Työrauha kaikille -interventiossa kerätystä ai- neistosta (N=817). Aineistosta käytettiin oppilaiden arvioimia työrauhaan ja opettaja-oppilassuhteisiin liittyviä vastauksia intervention alku- ja loppumittauksista, joista muodostettiin summamuuttujia. Oppilaiden vastaukset analy soitiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja toistomittaus ANOVA:lla.
Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välillä oli tutkimuksen mukaan yhteys sekä intervention alkumittauksessa, että intervention aikana tapahtuneissa muutoksissa. Opettaja-oppilassuhteen alkutasolla oli yhteys työrauhan muutokseen vain sukupuolia erikseen tarkasteltaessa. Yhteydet työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välillä olivat keskimäärin voimakkaampia luokkatasolla kuin yksilötasolla tarkasteltuina. Poikien arvioissa korrelaatiot olivat johdonmukaisesti vahvempia kuin tyttöjen arvioissa.
Tutkimuksen perusteella yläkouluikäisten oppilaiden opettaja-oppilassuhteisiin olisi tärkeää kiinnittää huomiota ja löytää toimivia keinoja positiivisten suhteiden luomiseen. Sukupuolten välisten erojen taustalla olevia syitä tulisi pohtia, jotta tyttöjen ja poikien tarpeisiin voitaisiin vastata sopivilla tavoilla kouluarjessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
Puustinen, Sanni (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. ... -
Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus liikunnan etäopetuksessa covid-19-pandemian aikana
Ek, Eino; Eerola, Anna (2023)Keväällä 2020 suomalaisessa koulujärjestelmässä siirryttiin etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi. Koska Suomessa ei ole aiemmin järjestetty laajamittaista liikunnan etäopetusta, on sen tutkiminen aiheellista. Tässä ... -
Koulujen henkilökunnan kokemukset oppilaiden hyvinvoinnista COVID-19-etäkouluaikana : "Osa puhkesi kukkaan. Muutamat pitivät rimaa alhaalla."
Sainio, Miia; Nurminen, Tiia; Hämeenaho, Pilvi; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Aro, Tuija (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Koulun henkilökunnan kokemuksiin etäkouluajalta tulee perehtyä, jotta etäkoulu voidaan toteuttaa oppilaiden hyvinvointia ja oppimista tukien. Kyselytutkimuksella selvitimme Keski-Suomen koulujen henkilökunnan (270 vastausta ... -
ProKoulu-malli näkyy työrauhan kehittymisenä ja hyvinvointina Varkauden kouluissa
Karhu, Anne; Laitinen, Soile; Laukkanen, Eriikka; Loimusalo, Heikki; Malkki, Päivi; Malmberg, Suvi; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Savolainen, Pirjo; Selkomaa, Minna; Suomalainen, Anne; Taskinen, Katja (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Varkauden kaupungin sivistystoimen ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyö alkoi kolmiportaisen tuen verkostohankkeessa (ISKE). Hankkeen loputtua Varkaudessa oltiin halukkaita jatkamaan tutkimukseen perustuvan toimintamallin ... -
Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa
Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Prologos ry, 2018)Työrauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 ...