dc.contributor.author | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Nurminen, Tiia | |
dc.contributor.author | Hämeenaho, Pilvi | |
dc.contributor.author | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Aro, Tuija | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T11:21:37Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T11:21:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Sainio, M., Nurminen, T., Hämeenaho, P., Torppa, M., Poikkeus, A.-M., & Aro, T. (2020). Koulujen henkilökunnan kokemukset oppilaiden hyvinvoinnista COVID-19-etäkouluaikana : "Osa puhkesi kukkaan. Muutamat pitivät rimaa alhaalla.". <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(3), 12-32. | |
dc.identifier.other | CONVID_43502185 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73695 | |
dc.description.abstract | Koulun henkilökunnan kokemuksiin etäkouluajalta tulee perehtyä, jotta etäkoulu voidaan toteuttaa oppilaiden hyvinvointia ja oppimista tukien. Kyselytutkimuksella selvitimme Keski-Suomen koulujen henkilökunnan (270 vastausta 27 peruskoulusta) ajatuksia oppilaiden hyvinvoinnista etäkoulussa sekä sen myönteisistä ja kielteisistä puolista oppilaille. Temaattisen analyysin perusteella etäkoulu nähtiin uuden oppimisen ja kehittymisen ajanjaksona; monen oppilaan tietotekniset taidot ja itseohjaavuus kehittyivät. Sosiaalinen vuorovaikutus muutti muotoaan, mikä toi monista oppilaista esille uusia puolia. Oppilas-opettaja-vuorovaikutuksen koettiin kehittyneen erilaisten ja yksilöllisempien yhteydenpitotapojen ansiosta, ja osa oppilaista hyötyi paremmasta työrauhasta ja vähäisemmästä sosiaalisesta paineesta. Henkilökunta oli poikkeusolojen aikana vähemmän huolissaan oppilaiden ongelmakäyttäytymisestä kuin alkuvuonna. Oppilaiden yksinäisyyden, uupumuksen ja oppimisvaikeuksien osalta huoli sen sijaan lisääntyi, ja myös henkilökunnan kuvauksissa nousi esiin huoli oppilaiden jaksamisesta ja psyykkisestä hyvinvoinnista etäkoulun aikana. Vaikeus seurata oppilaiden hyvinvointia ja tarjota tukea etäyhteyksillä sekä etäkoulun epätasa-arvoistava vaikutus tulivat tutkimuksessa esiin etäkoulun ongelmallisina puolina. Mahdollisuus oppia ja kehittyä etäkoulussa toteutui oppilailla eri tavoilla, mutta oli vaikea ennakoida, kenelle etäkoulu sopi ja kenelle ei. Aineistosta nousi esiin tärkeitä näkökulmia myös etäkoulun hyvinvointityön kehittämiseksi. Kehittämistarpeita, joihin on syytä kohdentaa resursseja, olivat muun muassa koulun sisäinen suunnittelu, yhteistyö ja työnjako, kodin ja koulun yhteistyö ja henkilöstön koulutus etävuorovaikutuksen edistämiseen. Joustavaa etä- ja lähikoulun järjestämistä tulisi myös selvittää, jotta poikkeusolojenkin aikana oppilaiden hyvinvointi ja oppiminen voidaan turvata tasa-arvoisesti. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | etäkoulu | |
dc.title | Koulujen henkilökunnan kokemukset oppilaiden hyvinvoinnista COVID-19-etäkouluaikana : "Osa puhkesi kukkaan. Muutamat pitivät rimaa alhaalla." | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202101201164 | |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Esi- ja alkuopetus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Etnologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Pre- and Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Ethnology | en |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 12-32 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 30 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopiskelu | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | poikkeusolot | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p386 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8131 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1050 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p542 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1267 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8587 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p734 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | The Haukkala Foundation | en |
dc.relation.funder | Haukkalan säätiö sr | fi |
jyx.fundingprogram | Foundation | en |
jyx.fundingprogram | Säätiö | fi |
jyx.fundinginformation | Tämä tutkimus on osa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta, jossa selvitetään kannustavan ja hyvinvointia tukevan kouluyhteisön tunnusmerkkejä. Tämän tutkimuksen toteuttamista tuki taloudellisesti Haukkalan säätiö. | |
datacite.isSupplementedBy.doi | 10.17011/jyx/dataset/89221 | |
datacite.isSupplementedBy.urn | urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612 | |
datacite.isSupplementedBy.urn | urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611 | |
datacite.isSupplementedBy | Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija; Nurminen, Tiia. (2023). <i>Collaboration for Well-being in Schools</i>. V. 31.1.2023. Tietoarkisto. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612</a>. | |
datacite.isSupplementedBy | Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija. (2023). <i>Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020</i>. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611</a>. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221</a> | |
dc.type.okm | A1 | |