Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPölönen, Ilkka
dc.contributor.authorHaapanen, Lassi
dc.date.accessioned2021-01-18T07:18:57Z
dc.date.available2021-01-18T07:18:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73655
dc.description.abstractTutkimuksessa verrattiin kahta tekoälyn tukena käytettävää järjestelmää, joita käytetään ympäristön ja tekoälyagentin välisen vuorovaikutuksen ohjaamisessa, jotta saataisiin tietää kumpi on vertauskriteerien pohjalta kehittyneempi ja moderneihin tarpeisiin vastaava järjestelmä. Aiheesta on löydettävissä hyvin vähän tieteellisiä tekstejä. Ensimmäinen järjestelmistä on EQS, Environment Query System, joka kuuluu Unreal Engine 4 i -pelimoottoriin. Toinen järjestelmä on SQS, Spatial Query System, joka on osa Kythera AIpelimoottoria. SQS havaittiin kehittyneemmäksi ja suunnitteluaatteiltaan kehittäjälle mielekkäämmäksi järjestelmäksi. Vertailun tuloksien ja tulosten perusteluiden toivotaan hyödyttävän niin pelinkehittäjiä, jotka valitsevat pelimoottoria projektilleen, kuin tällaisten järjestelmien kehittäjiäkin.fi
dc.description.abstractThis study compared two systems used in game artificial intelligence that direct the interaction of AI agents and the game world around them. Based on the evaluation criteria the more advanced system capable of meeting the needs of modern development was determined. Based on the literature review we made, scientific literature on the topic seems scarce. The first of the systems is EQS, the Environment Query System which is part of the Unreal Engine 4 game engine. The second platform is SQS or Spatial Query System, part of the Kythera AI middleware. SQS was found to be the system that is a more advanced and meaningful option for a developer by its design ideals. It is hoped that the results and rationale behind the comparison will benefit both game developers choosing a game engine for their project as well as those behind the development such systems.en
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherEnvironment Query System
dc.subject.otherSpatial Query System
dc.titleThe environment query system and the spatial query system used for AI -agency in games, a comparison
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101181130
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysoartificial intelligence
dc.subject.ysogames
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot