University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle

Thumbnail
View/Open
213.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Aro, Emmi
Date
2010
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta eräässä peruskoulun 6.luokkalaisten liikunnanryhmässä. Lisäksi selvitin tutkimuksessa tanssitunneille osallistuneiden oppilaiden ja kahden opettajan näkemyksiä tanssista, ja kokemuksia opetuksestani. Samankaltaisia tutkimuksia on toteutettu mm. liikunnanopetuksen näkökulmasta, mutta musiikinopetuksen näkökulmasta aihetta ei ole tutkittu aiemmin. Tutkimuksen kohdejoukko on 37 peruskoulun 6. luokkalaista oppilasta, 15 tyttöä sekä 22 poikaa. Toteutin tutkimukseni kevään 2009 aikana viidessä eri vaiheessa. Tutkimuksessa yhdistin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksen vaiheet olivat kaksi lomakekyselyä oppilaille, tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus, opettajien haastattelu, sekä kirjallisuuskatsaus. Tanssinopetus tapahtui liikuntatunneilla viiden viikon aikana. Tuntisuunnitelmat ja niiden reflektointi ovat yksi osa tutkimustani. Ennen tuntien aloitusta teetin oppilailla ennakkotietokyselyn. Opetuskokonaisuuden jälkeen teetin oppilailla toisen kyselyn, jossa selvitin heidän ajatuksiaan kurssista. Haastattelin myös kahta opettajaa, jotka olivat seurasivat opetustani kurssin ajan. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Laadullinen tutkimusaineisto koostui kyselyjen avoimista osioista sekä haastattelusta. Analysoin laadullisen tutkimusaineiston sisällönanalyysin avulla. Määrällinen aineisto koostui kyselyjen suljetuista osioista. Aineiston kuvailussa käytin prosentteja. Tutkimuksen tärkeimpänä antina pidän oppilaiden ajatuksia tanssimisesta ja mielipiteitä kurssin sisällöstä. Oppilaat eivät pääosin pitäneet kansanmusiikista eivätkä kansantanssien tanssimisesta tällä kurssilla. Ryhmän suuri oppilasmäärä näytti vaikuttavan negatiivisesti kurssin onnistumiseen. Tutkimuksen perusteella tanssia tulisi kuitenkin opettaa peruskoulussa, ja tanssikasvatuksesta on monenlaista hyötyä oppilaille. Tanssikasvatuksen ottaminen osaksi alakoulun opetusta vaatii opettajien omaa kiinnostusta, sekä muutoksia koulun tilojen, opetusryhmien ja aikataulujen järjestelyissä. ...
Keywords
tanssikasvatus tanssi-ilmaisu suomalaiset kansantanssit peruskoulu opetussuunnitelman perusteet toimintatutkimus tanssi ilmaisu kansantanssit opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006172094

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21349]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre