Näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun opetussuunnitelmaa : kansantanssin ja tanssi-ilmaisun opetuskokeilu peruskoulun 6. luokkalaisten liikunnanryhmälle
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää näkökulmia tanssin opetukselle osana peruskoulun
opetussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähtökohtana oli oma kokemukseni yhden esimerkinomaisen
tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta eräässä peruskoulun 6.luokkalaisten liikunnanryhmässä. Lisäksi selvitin tutkimuksessa tanssitunneille osallistuneiden oppilaiden ja kahden opettajan näkemyksiä tanssista, ja kokemuksia opetuksestani. Samankaltaisia tutkimuksia on toteutettu mm. liikunnanopetuksen näkökulmasta, mutta musiikinopetuksen näkökulmasta aihetta ei ole tutkittu aiemmin.
Tutkimuksen kohdejoukko on 37 peruskoulun 6. luokkalaista oppilasta, 15 tyttöä sekä 22 poikaa.
Toteutin tutkimukseni kevään 2009 aikana viidessä eri vaiheessa. Tutkimuksessa yhdistin
laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimuksen vaiheet olivat kaksi lomakekyselyä oppilaille, tanssinopetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus, opettajien haastattelu, sekä kirjallisuuskatsaus.
Tanssinopetus tapahtui liikuntatunneilla viiden viikon aikana. Tuntisuunnitelmat ja niiden
reflektointi ovat yksi osa tutkimustani.
Ennen tuntien aloitusta teetin oppilailla ennakkotietokyselyn. Opetuskokonaisuuden jälkeen teetin oppilailla toisen kyselyn, jossa selvitin heidän ajatuksiaan kurssista. Haastattelin myös kahta opettajaa, jotka olivat seurasivat opetustani kurssin ajan. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Laadullinen tutkimusaineisto koostui kyselyjen avoimista osioista sekä haastattelusta.
Analysoin laadullisen tutkimusaineiston sisällönanalyysin avulla. Määrällinen aineisto
koostui kyselyjen suljetuista osioista. Aineiston kuvailussa käytin prosentteja.
Tutkimuksen tärkeimpänä antina pidän oppilaiden ajatuksia tanssimisesta ja mielipiteitä kurssin sisällöstä. Oppilaat eivät pääosin pitäneet kansanmusiikista eivätkä kansantanssien tanssimisesta tällä kurssilla. Ryhmän suuri oppilasmäärä näytti vaikuttavan negatiivisesti kurssin onnistumiseen.
Tutkimuksen perusteella tanssia tulisi kuitenkin opettaa peruskoulussa, ja tanssikasvatuksesta on monenlaista hyötyä oppilaille. Tanssikasvatuksen ottaminen osaksi alakoulun opetusta vaatii opettajien omaa kiinnostusta, sekä muutoksia koulun tilojen, opetusryhmien ja aikataulujen järjestelyissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tanssi-ilo : tanssi-ilmaisun opetusmateriaali liikuntakasvattajille
Turpela, Pauliina (2019)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli tutkia miksi tanssi-ilmaisua tulisi hyödyntää pe-ruskoulun liikunnanopetuksessa. Toinen tavoite oli selvittää millainen tanssi-ilmaisu tuntirakenne ja millaiset harjoitukset ... -
Tanssia koulussa : tanssi-ilmaisuprojektin toteuttaminen peruskoulun toisella luokalla
Ollila, Anna (2005) -
Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien ohjaussuunnitelma : Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien opinto-ohjauksen uuden opetussuunnitelman laatiminen
Jokela, Katariina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Tanssi yhdistävänä rituaalina : Anna Halprinin Planetaarisen tanssin tarkastelua
Rukola, Laura (2020)Tarkastelen taidekasvatuksen kandidaatintutkielmassani yhdysvaltalaisen tanssitaiteilija Anna Halprinin työskentelyn mukana kehittynyttä Planetaarista tanssia, jota on tanssittu ympäri maailman 40 vuotta. Planetaarisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.