Show simple item record

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorMuhonen, Juho
dc.date.accessioned2020-12-31T07:49:02Z
dc.date.available2020-12-31T07:49:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73517
dc.description.abstractÄlykellomarkkinat ovat suuressa kasvussa, ja niin suuret kuin pienetkin yritykset ja valmistajat kehittävät ja julkaisevat uusia laitteita jatkuvasti. Käyttäjäkokemusta pidetään merkittävänä kilpailutekijänä älykellomarkkinoilla. Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielma käsittelee älykellojen käyttöön liittyvää käyttäjäkokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä tarkastelee älykellojen käyttöön liittyvän käyttäjäkokemuksen mittaamista ja arvioimista. Tutkielmassa määritellään käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen käsitteet, sekä määritellään älykellolle ja sen käyttäjäkokemukselle ominaisia piirteitä. Tutkielman tuloksena todetaan, että älykellojen käyttäjäkokemukseen vaikuttavat niin tuotteen visuaaliset, kuin toiminnallisetkin ominaisuudet. Erityisesti älykellon toiminnallisuudet älypuhelimen käyttöä tukevana laitteena havaittiin merkittäviksi. Havaitaan myös älykellon käyttöön liittyvän käyttäjäkokemuksen mittaamiselle ja arvioimiselle olevan monia keinoja, ja että arvioitaessa älykellon käyttöön liittyvää käyttäjäkokemusta on tärkeää huomioida siihen vaikuttavat tekijät.fi
dc.description.abstractThe smartwatch market is growing rapidly, and there are big as well as small companies and manufacturers developing and publishing new products continuously. User experience is regarded as a significant competitive factor in the smartwatch market. This thesis has been executed as a literature revies. The thesis considers the user experience concerning the use of smartwatches and the factors affecting it and inspects the measuring and the evaluation of the user experience concerning the use of smartwatches. The thesis defines the concepts of usability and user experience and defines the specific attributes of smartwatches and their user experience. The results of the thesis show that there are visual as well as functional attributes affecting the user experience of a smartwatch. Especially the functionalities of the smartwatch supporting smartphone usage were found remarkable. The results also show that there are many ways to measure and evaluate the user experience concerning the use smartwatches, and that it important to observe the factors affecting the smartwatch user experience when evaluating the user experience.en
dc.format.extent24
dc.language.isofi
dc.titleÄlykellojen käyttöön liittyvä käyttäjäkokemus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012317445
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysoälykellot
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record