Tyhjyyden täyteys : tyhjyyden kenttä ja sille siirtyminen Keiji Nishitanin filosofiassa
Tutkielmassani tarkastelen Keiji Nishitanin tyhjyyden käsitettä. Tutkimukseni koostuu vertailevasta
ja negatiivisesta lähestymistavasta. Luvussa kaksi esittelen Nishitanin ajattelun lähtökohtia.
Paikannan hänet osaksi sekä Kioton koulukuntaa että zenbuddhalaisen filosofian traditiota, joihin
vertaillen Nishitanin ajattelun yleiset linjat tulevat esiin. Luvuissa kolme ja neljä tarkastelen
negatiivisesti sitä, mitä tyhjyys ei ole. Tämän vuoksi esittelen Nishitanin ajatuksia kahdesta muusta
olemisen tavasta, tietoisuudesta ja nihilismistä, joista edellinen on Nishitanin mukaan ihmisen
vallitseva olemisen tapa ja jälkimmäinen tuon olemisen tavan kriisiytyminen. Luvussa viisi esittelen
tuon kriisin ratkeamista tyhjyydessä ja luvussa kuusi tuon ratkeamisen seurauksia. Tyhjyys on siis
Nishitanin ajattelussa maailmassa olemisen ja sen kokemisen tapa, eräänlainen ”kenttä”, jolle siirtyä.
Tuo siirtymä on tutkimukseni kohde. Nishitani väittää, että moderni ihminen ja olemisen tapa ovat
kriisissä, ja että tätä kriisiä ei voida ratkaista ilman, että ihmisen olemisen tapa muuttuisi radikaalisti
erilaiseksi. Nishitanin mukaan ihmisen olisi siis siirryttävä tyhjyyden kentälle. Tutkielmaani ohjaa
tämä väite ja se vastaa tämän väitteen herättämään kahtalaiseen kysymykseen: millainen tyhjyyden
kenttä Nishitanin ajattelussa on ja kuinka tuolle kentälle siirtyminen ratkaisisi olemassaolon
ongelmat?
Tutkimuksena tuloksena on, että tyhjyyden kentän tai näkökulman holistisuus mahdollistaa modernin
kriisin erilaisten ongelmakohtien ratkaisemisen. Näitä ongelmia ovat muun muassa toisen
kohtaaminen, suhde luontoon, pahuus ja siihen liittyen vapaus sekä tasa-arvo, mutta tärkeimpänä
ihmisen aito ja rehellinen suhde omaan itseensä. Osittain tutkielmassani hyödyntämäni negatiivisen
lähestymistavan vuoksi mutta toisaalta tyhjyyden itsensä luonteen vuoksi tutkielmassani selvenee
myös, kuinka tyhjyyden kentälle siirrytään.
Tutkielmani vertailevan otteen vuoksi Nishitanin ajattelu paljastuu kuuluvan sukulaissieluna samaan
fenomenologiseksistentiaaliseen filosofian osa-alueeseen kuin esimerkiksi Martin Heidegger
myöhäisfilosofiassaan ja Maurice Merleau-Ponty. Näin ollen tutkielmani toisena selkeästi erillisenä
tuloksena paljastuu zenbuddhalaisen ajattelun filosofisuus ja hyöty filosofialle. Tutkielmani siis
puhdistaa vähintään implisiittisesti zenin mainetta pelkkänä self-help-kirjallisuuden aineksena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Olemisen merkityksettömyydestä ja elämän nihilistisestä luonteesta : itseensä kääntyneen subjektiviteetin tarkastelu Keiji Nishitanin filosofiassa
Hirvonen, Tuomas (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen japanilaisen filosofin Keiji Nishitanin (1900–1990) käsitystä minuudesta ja tarkemmin määriteltynä modernista subjektiviteetista. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka modernin yksilön ... -
Guru advaita-filosofiassa
Stenbäck-Jääskä, Suvi-Kirsi (2005) -
Nihilismin ylittäminen : Nietzschen ja Kierkegaardin ratkaisut nihilismin ongelmaan
Hokka, Vili (2022)”Jumala on kuollut”. Nämä Friedrich Nietzscheen yhdistetyt kuuluisat sanat loivat alkua modernille ja postmodernille aikakausille, jossa ajatukset ylemmästä merkityksestä näyttäytyvät mahdottomina. Monelle ei ole enää ... -
Itseyden muodot ja itsetietoisuus Maurice Merleau-Pontyn filosofiassa
Nyman, Aarne (2023)Tutkielmassani käsittelen ensisijaisesti Maurice Merleau-Pontyn teosta Phénomènologie de la perception. Tutkimuskysymykseni on: Mitä itseys ja itsetietoisuus tarkoittavat Merleau-Pontyn filosofiassa, ja kuinka itseyden ... -
Juuri nyt, jos mikään mitä teet ei ole hyödyksi, mitä teet? : pohdintoja tyhjästä luontosuhteesta
Kuusela, Anttoni (Paatos-yhdistys, 2023)Ajassamme on vahva jaettu tietoisuus ympäristöongelmien vakavuudesta ja tarpeesta tehdä näille ongelmille jotain. Sanotaan että ilman luontoa emme voi elää ja että olemme tästä luonnosta riippuvaisia. Kuitenkaan konsensusta ...