Asiantuntijuutta rakentamassa Elossa 24h -sarjassa
Tutkielmani käsittelee terveydenhuollon asiantuntijuuden diskursiivista rakentumista Elossa 24h -sarjassa. Asiantuntijuutta tarkastellaan laajemmasta näkökulmasta, kontekstin makrotasolla, kuinka Elossa 24h -sarja itsessään rakentaa terveydenhuollon asiantuntijuutta sekä sarjan sisäisiä asiantuntijuuden rakennuselementtejä analysoiden ammattikielen, visuaalisten indeksien, substanssiosaamisen ja kehittymisorientoituneisuuden näkökulmista. Teoreettis-metodologisena viitekehyksenä käytän diskurssianalyysia.
Kriittinen diskurssianalyysi erittelee tilanteiden tekstin, diskurssikäytännön ja sosiokulttuurisen käytännön keskinäisiä suhteita. Tekstit viittaavat suullisiin tai kirjallisiin tuotoksiin, suulliset tekstit voivat puolestaan olla sekä puhuttuja että visuaalisia, kuten aineistonani toimiva televisiosarja Elossa 24h. Tekstianalyysi kohdistuu sekä tekstien merkityksiin että niiden muotoihin. Viestintätilanteen diskurssikäytännöt koostuvat tekstin tuotannon ja kulutuksen prosesseista. Elossa 24h -sarjaa tutkittaessa analyysin kulmakiviä ovat lääketieteen diskurssin erityisluonne, tekstin moniaineksisuus ja näiden suhde ympäröivään sosiokulttuuriseen käytäntöön. Sosiokulttuuriset käytännöt viittaavat sosiaalisiin ja kulttuurisiin yhteyksiin, jonka osia kyseiset viestintätapahtumat ovat.
Tutkielmani osoittaa, että asiantuntijuuden rakentuminen on varsin monimuotoinen ja -tasoinen prosessi, johon kielen merkityksellistämiskäytänteet keskeisesti vaikuttavat. Merkityssysteemejä rakennetaan verbaalisesti ja nonverbaalisesti. Niin kokonaiset terveydenhuollon instituutiot makrotasolla kuin yksittäiset terveydenhuollon ammattilaisetkin mikrotasolla rakentavat kuvaa terveydenhuollosta. Terveydenhuollon organisaatiosta puhuttaessa ei voida myöskään sivuuttaa valtanäkökulmaa, joka perustuu niin lääketieteen hegemoniseen asemaan yhteiskunnassamme kuin syväjuuriseen terveydenhuoltokulttuuriinkin.
Jatkotutkimuksessa olisi relevanttia tutkia myös lääketieteellisten asiakirjojen luomaa asiantuntijuuskuvaa suomalaisesta terveydenhuollosta. Mielenkiintoista olisi myös keskittyä jonkin tietyn erikoisalan asiantuntijuutta rakentaviin elementteihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemuksellisen oppimisen kautta kohti terveyden edistämisen asiantuntijuutta : hoitotyön ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyden edistämisen oppiminen hoitotyön harjoittelussa
Liimatainen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Joustavasti kohti eriytyvää varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, 2022)Asiantuntijuus muuttuu varhaiskasvatuksessa. Yhteiskunnalliset, sosiaaliset ja kulttuuriset muutokset luovat haasteita kasvatustyölle ja edellyttävät henkilöstöltä uudenlaista asiantuntijuutta. Varhaiskasvatus pyrkii ... -
Vastatieto : tulevaisuuden asiantuntijuutta etsimässä
Jakonen, Mikko (Eduskunta, 2017) -
Osaaminen lastensuojelun sosiaalityössä : Esitys asiantuntijuutta tukevasta urapolkumallista
Yliruka, Laura; Petrelius, Päivi; Alho, Sirkka; Jaakola, Anne-Mari; Lunabba, Harry; Remes, Silja; Keränen, Saara; Teiro, Sanna; Terämä, Anne-Marie (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020)Osana Lapsi-ja perhepalvelujen muutosohjelmaa (LAPE) syntyi havainto siitä, että lastensuojelun osaami-sesta puuttuu kansallisen tason jäsennys. On tarve määritellä lastensuojelussa tarvittavaa osaamista ja sitä ... -
Kohti omannäköistä akateemista asiantuntijuutta
Bottas, Reijo (Jyväskylän yliopisto, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.