University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ijäs, Salla
Date
2020
Discipline
Romaaninen filologiaRomance Philology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut kuusi eri tekstiä (noin 2056 sanaa), jotka käsittelevät yrityksen tunnetuimpia tuotteita: kukkavesiä, kasviöljyjä ja hunajaa. Tekstien kautta selvitetään, millaista mielikuvaa yritys itsestään luo kuvaillessaan tuotteitaan verkkosivuillaan. Metodina tutkimuksessa käytettiin semanttisten kenttien teoriaa. Hypoteesiksi tutkimukselle asetettiin, että yli 50 % adjektiivien esiintymistä edustavat ekologisia arvoja. Korpuksessa on yhteensä 98 eri adjektiivia, jotka esiintyvät yhteensä 178 kertaa. Adjektiivit luokiteltiin kahteen eri semanttiseen pääkenttään: 1) ekologiset arvot ja 2) ei-ekologiset arvot. Kumpikin pääkenttä jaettiin vielä yhdeksään eri semanttiseen alakenttään, jotka asettivat tarkemmat rajat adjektiivien seemianalyysille. Jokainen adjektiivi luokiteltiin kuuluvaksi yhteen alakenttään, jonka seemit vastaavat adjektiivin määritelmään. Alakenttään kuuluminen määritti adjektiivin kuulumisen jompaankumpaan semanttisista pääkentistä. Tutkimuksen perusteella tärkein semanttinen pääkenttä on ekologiset arvot, jota edustaa yhteensä 103 esiintymää eli 57,9 % kaikista esiintymistä. Semanttisten kenttien alakentistä suurin ja pienin kenttä kuuluvat molemmat ekologisiin arvoihin. Lukumäärällisesti enemmän adjektiiveja on ei-ekologisten arvojen pääkentässä, yhteensä 50 kappaletta (51,02 %), kun taas ekologiseksi luokiteltuja adjektiiveja on 48 (48,98 %). Ekologisia arvoja edustavia adjektiiveja (57,9 %) esiintyy korpuksessa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin ei-ekologisia adjektiiveja (42,1 % esiintymistä), joten tutkimuksen hypoteesi todennettiin. Tutkimuksen tulosten kautta ekologiset arvot näyttäytyvät tärkeimpinä arvoina Melvitan oman toiminnan kuvaamisessa, mikä osaltaan on linjassa myös yrityksen toiminnan kanssa. ...
Keywords
semanttiset kentät seemianalyysi Melvita verkkorepresentaatio semantiikka representaatio adjektiivit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012187272

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • La subjectivité des adjectifs dans L'Amérique au jour le jour 1947 de Simone de Beauvoir 

    Lankia, Kaisa (2012)
  • L'emploi de l'adjectif chez Victor Hugo 

    Räsänen, Kati (2002)
  • Les adjectifs décrivant les compétences dans les offres d'emploi sur Internet 

    Hankala, Tita (2011)
    Työpaikkailmoitusten avulla yritykset etsivät itselleen sopivia työntekijöitä. Ilmoituksissa käytetään adjektiiveja kuvailemaan halutun työntekijän ominaisuuksia eli kompetensseja. Tutkin pro gradu -työssäni millaisia nämä ...
  • La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro 

    Toivonen, Saara (2018)
    Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille herätti runsaasti huomiota suomalaisissa ja kansainvälisissä medioissa syyskuussa 2013. 5,44 miljardin euron arvoisella yrityskaupalla oli suuri symbolinen merkitys ...
  • L'image de la femme dans la publicité : analyse des adjectifs qualificatifs renvoyant aux femmes dans les annonces publicitaires de six magazines féminins franco- et italophones 

    Eerikäinen, Asta (2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre