Les adjectifs décrivant les compétences dans les offres d'emploi sur Internet
Työpaikkailmoitusten avulla yritykset etsivät itselleen sopivia työntekijöitä. Ilmoituksissa käytetään adjektiiveja kuvailemaan halutun työntekijän ominaisuuksia eli kompetensseja. Tutkin pro gradu -työssäni millaisia nämä adjektiivit ovat; viittaavatko ne hakijan persoonaan, koulutukseen vai kokemukseen. Analysoin myös ovatko adjektiivit subjektiivisia vai objektiivisia.
Aineistonani käytän ranskalaisen ParisJob-Internet-portaalin ilmoituksia, joilla haettiin markkinoinnin, viestinnän ja graafisen alan työntekijöitä. Analyysissa hyödynnän Pottierin semanttisia kenttiä sekä Katzin ja Dejoux’n määritelmiä työntekijöiden kompetensseista. Aineistoni adjektiivien luokittelun pohjana on Kerbrat-Orecchionin adjektiivien semanttinen luokittelu.
Tutkimuksestani selviää, että suurin osa työpaikkailmoituksissa käytetyissä adjektiiveista on subjektiivisia aksiologisia adjektiiveja. Objektiivisten ja ei-aksiologisten adjektiivien osuus on keskenään yhtä suuri. Lähes puolet ilmoituksissa esiintyneistä adjektiiveista viittasivat hakijan persoonaan ja henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kuten tarkkuuteen ja täsmällisyyteen sekä ihmissuhdetaitoihin. Reilu kolmannes adjektiiveista viittasi koulutukseen ja vain 15 % kokemukseen. Adjektiivit korostivat myös työntekijän kieli- sekä tietojenkäsittelytaitojen tärkeyttä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29642]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
L’autoreprésentation de l’entreprise Melvita : analyse sémantique des adjectifs
Ijäs, Salla (2020)Tämä työ tutkii ranskalaisen luonnonkosmetiikkayrityksen Melvitan esittelyä itsestään omilla verkkosivuillaan käyttämien adjektiivien semantiikan kautta. Tutkimuksen korpuksen muodostaa yrityksen verkkosivuilta valikoidut ... -
L'emploi de l'adjectif chez Victor Hugo
Räsänen, Kati (2002) -
La subjectivité des adjectifs dans L'Amérique au jour le jour 1947 de Simone de Beauvoir
Lankia, Kaisa (2012)