dc.contributor.author | Koivukoski, Henriikka | |
dc.date.accessioned | 2020-12-17T13:33:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-17T13:33:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73308 | |
dc.description.abstract | Nuoret lähettävät ja saavat terveyteen liittyviä viestejä digitaalisen median välityksellä, jota he käyttävät päivittäin useita kertoja päivässä. Digitaalisen median käyttö jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, jolloin ruutuaikaa kertyy useasta eri lähteestä. Terveyden lukutaito on tunnistettu merkittäväksi terveyttä ja terveyseroja välittäväksi tekijäksi, jolla voi olla merkitystä niin fyysisesti passiivisen ruutuajan vähentämisessä, kuin terveysviestien luotettavuuden arviointitaitojen parantamisessa. Terveyden lukutaidon ja ruutuajan välistä yhteyttä nuorilla on tutkittu vain vähän. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten sukupuoli, terveyden lukutaito, koettu perheen taloudellinen tilanne ja jatkokoulutussuuntaus ovat yhteydessä vapaaajan ruutuajan vaihteluun suomalaisilla 9.-luokkalaisilla oppilailla. Tutkielman aineistona käytettiin vuonna 2014 Suomessa kerättyä WHO-Koululaistutkimuksen osa-aineistoa, jossa oli mukana suomenkieliset 9.-luokkalaiset oppilaat (n = 1935). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmistolla ja analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, khiin neliötestiä sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Matalan terveyden lukutaidon ryhmään kuuluvilla oli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin ruutuaika koulupäivisin verrattuna niihin, joiden terveyden lukutaidon taso oli korkea. Tämä toteutui kaikilla kolmella ruutuajan osa-alueella (TV, pelit, muu ruutuaika) ja tietokone- ja konsolipelien pelaamisen osalta myös viikonloppuisin. Pojilla oli koulupäivisin kahdeksan- ja viikonloppuisin 11-kertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin tietokone- ja konsolipelien pelaamisaika verrattuna tyttöihin. Tytöillä oli yli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin muu ruutuaika verrattuna poikiin. Tulokset viittaavat siihen, että nuorten matalampi terveyden lukutaito on yhteydessä yli kahden tunnin ruutuaikaan. Lisäksi tyttöjen ja poikien ruutuaika kertyy eri lähteistä. Aineiston otos oli kansallisesti edustava, mutta tulokset eivät ole yleistettävissä Suomen ulkopuolelle. Jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään, millaista nuorten digitaalisen median käyttö on tänä päivänä sekä tarkemmin, minkä suuntainen yhteys nuorten digitaalisen median käytön ja terveyden lukutaidon välillä on. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | terveyden lukutaito | |
dc.subject.other | digitaalinen media | |
dc.title | Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014 | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012177254 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Health Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50411 | |
dc.subject.yso | uusmedia | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | terveys | |
dc.subject.yso | ruutuaika | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |