Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKoivukoski, Henriikka
dc.date.accessioned2020-12-17T13:33:20Z
dc.date.available2020-12-17T13:33:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73308
dc.description.abstractNuoret lähettävät ja saavat terveyteen liittyviä viestejä digitaalisen median välityksellä, jota he käyttävät päivittäin useita kertoja päivässä. Digitaalisen median käyttö jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, jolloin ruutuaikaa kertyy useasta eri lähteestä. Terveyden lukutaito on tunnistettu merkittäväksi terveyttä ja terveyseroja välittäväksi tekijäksi, jolla voi olla merkitystä niin fyysisesti passiivisen ruutuajan vähentämisessä, kuin terveysviestien luotettavuuden arviointitaitojen parantamisessa. Terveyden lukutaidon ja ruutuajan välistä yhteyttä nuorilla on tutkittu vain vähän. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten sukupuoli, terveyden lukutaito, koettu perheen taloudellinen tilanne ja jatkokoulutussuuntaus ovat yhteydessä vapaaajan ruutuajan vaihteluun suomalaisilla 9.-luokkalaisilla oppilailla. Tutkielman aineistona käytettiin vuonna 2014 Suomessa kerättyä WHO-Koululaistutkimuksen osa-aineistoa, jossa oli mukana suomenkieliset 9.-luokkalaiset oppilaat (n = 1935). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmistolla ja analyysimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, khiin neliötestiä sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Matalan terveyden lukutaidon ryhmään kuuluvilla oli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin ruutuaika koulupäivisin verrattuna niihin, joiden terveyden lukutaidon taso oli korkea. Tämä toteutui kaikilla kolmella ruutuajan osa-alueella (TV, pelit, muu ruutuaika) ja tietokone- ja konsolipelien pelaamisen osalta myös viikonloppuisin. Pojilla oli koulupäivisin kahdeksan- ja viikonloppuisin 11-kertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin tietokone- ja konsolipelien pelaamisaika verrattuna tyttöihin. Tytöillä oli yli kaksinkertainen todennäköisyys ylittää kahden tunnin muu ruutuaika verrattuna poikiin. Tulokset viittaavat siihen, että nuorten matalampi terveyden lukutaito on yhteydessä yli kahden tunnin ruutuaikaan. Lisäksi tyttöjen ja poikien ruutuaika kertyy eri lähteistä. Aineiston otos oli kansallisesti edustava, mutta tulokset eivät ole yleistettävissä Suomen ulkopuolelle. Jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään, millaista nuorten digitaalisen median käyttö on tänä päivänä sekä tarkemmin, minkä suuntainen yhteys nuorten digitaalisen median käytön ja terveyden lukutaidon välillä on.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherterveyden lukutaito
dc.subject.otherdigitaalinen media
dc.titleTerveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012177254
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoterveys
dc.subject.ysoruutuaika
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot