Käyttäjäkokemuksen muotoutuminen verkkopalveluissa : kokemuksia verkkopankkitunnistautumisesta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkasteltiin käyttäjäkokemuksen muotoutumista verkkopalveluissa, erityisesti verkkopankkitunnistautumisen osalta. Aluksi esiteltiin kirjallisuuskatsauksen muodossa keskeisimmät teoriat ja mallit aiheeseen liittyen, jonka jälkeen toteutettiin empiirinen tutkimus aiheesta. Digitalisaation myötä koko maailma on murroksessa. Niin yksityiset ihmiset kuin yritykset ja organisaatiot ovat sen tuoman muutoksen keskiössä. Näin on myös pankkimaailman ja sen palveluiden osalta. Uusimpana kehitysaskeleena verkkopankkien käyttäjille on esitelty pankkien toimesta mobiilitunnistautuminen, jota käytetään joko älypuhelimeen tai esimerkiksi tablettilaitteeseen ladattavan tunnuslukusovelluksen kautta tai vaihtoehtoisesti pankista tilattavalla erillisellä tunnuslukulaitteella. Tätä uutta tunnistautumistapaa on yritetty myydä käyttäjille helppokäyttöisyyden ja paremman tietoturvan kautta, mutta verkkopankkien käyttäjät eivät ole ottaneet mobiilitunnistautumista vastaan täysin yksimielisen hyväksyvästi. Teknologian hyväksymiseen tai hylkäämiseen liittyy useita eri tekijöitä, joita voi tarkastella eri teorioiden ja mallien kautta. Keskeisimpänä tarkastelun kohteena on teknologian hyväksymisen malli TAM2, ja siitä esiin nousevat keskeisimmät teknologian hyväksymiseen vaikuttavat tekijät: hyödyllisyys ja käytön helppous. Lisäksi sosiaalisilla normeilla, toisin sanoen ympäristöstä yksilöön kohdistuvilla paineilla ja viesteillä, vaikuttaa olevan merkitystä yksilön päätöksentekoon sekä sitä myöten hyväksymis- ja hylkäämisprosessiin. Olemassa olevan kirjallisuuden sekä tätä työtä varten tehdyn empiirisen tutkimuksen myötä vaikutti siltä, että mobiilitunnistautumisen osalta erityisesti tietoturva nousi merkittäväksi hyötyä vähentäväksi tekijäksi käyttäjien mielissä niin, että edes tunnuslukusovelluksen helppokäyttöisyys ja hyväksi koettu käytettävyys eivät sitä pystyneet korvaamaan. Lisäksi puutteellinen ja suppea viestintä palveluntarjoajien osalta näytti johtaneen siihen, että ennakkoasenteet mo-biilitunnistautumista kohtaan olivat enemmän negatiivisia kuin positiivisia. Tämän takia mobiilitunnistautuminen ei vaikuttanut saavuttaneen pankkien toivomaa laajaa hyväksyntää käyttäjien keskuudessa vaan pikemminkin vastarinnan, jonka seurauksena tulevaisuudessa voi olla palveluntarjoajien omien strategioiden muuttuminen tunnistautumisvaihtoehtojen osalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Individual and shared digital repertoires : older adults managing digital services
Hänninen, Riitta; Pajula, Laura; Korpela, Viivi; Taipale, Sakari (Routledge, Taylor & Francis, 2023)The rise of public and other non-recreational digital services is based on the idea of catering to the daily needs of the citizens cost-efficiently and with ease. Previous research has approached the use of digital services ... -
Käyttäjän tunnistus verkkopalveluissa : FIDO-teknologian ja monivaiheisen tunnistautumisen turvallisuus ja käytettävyys
Karjalainen, Eetu (2024)Digitalisaation kiihtyessä arkipäiväiset palvelut ovat yhä useammin saatavilla verkkopalveluina. Näin ollen käyttäjän luotettavan tunnistuksen merkitys korostuu etenkin tietoturvakriittisissä prosesseissa, kuten ... -
Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
Tulimäki, Johannes (2015)Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on ... -
Verkkopankkien koetun käytettävyyden erityispiirteet ikääntyvien käyttäjien näkökulmasta
Junkkarinen, Anni (2020)Samaan aikaan kun digitalisaatio tuo arkielämään uusia teknologioita, suuri osa väestöstä ikääntyy. Ikääntyvien voi olla hankala omaksua uusia teknologioita, etenkin jos niiden käytettävyyttä ei ole huomioitu riittävästi. ... -
Electronic banking in Finland : consumer beliefs, attitudes, intentions and behaviors
Karjaluoto, Heikki (University of Jyväskylä, 2002)This study focuses on developing a theoretical model with a practicaljustification within the field of electronic banking. We ground our discussion on the framework of consumer behavior and electronic banking by linking ...