Yhdestä monta : monen profiilin käyttö verkkoyhteisöissä
Monen profiilin käyttö tarkoittaa samaa kuin monen käyttäjätilin rekisteröiminen samaan verkkoyhteisöön. Ilmiölle ei ole kehittynyt selkeää termiä vuosien saatossa. Käytännössä profiili ilmenee yhteisössä mm. keskustelutyylin, käyttäjätunnuksen ja käyttäjäprofiilisivun kautta. Profiilit voidaan jakaa tosi- ja valeprofiileihin sen mukaan, miten totuudenmukaisen kuvan ne antavat käyttäjästään. Anonyymit profiilit sisältävät ominaisuuksia kummastakin tyypistä. Toisten käyttäjien profiileja voidaan myös kaapata osittain tai kokonaan. Verkkoyhteisöjen historiassa valeprofiilit ovat olleet yleisempiä moniprofiilisilla käyttäjillä kuin muun tyyppiset profiilit. Kirjallisuuskatsauksen perusteella moniprofiilisuutta on hyödynnetty hyvin sekalaisiin asioihin. Valeprofiileja on käytetty leikkiin, sääntöjen kiertämiseen, oman identiteetin etsintään, huijaamiseen sekä häiriköimiseen. Tosi- ja anonyymiprofiileilla on mm. jaoteltu puheenaiheita profiileittain tai vältelty toisia käyttäjiä. Sama näkyi Fark.com:ssa 2009 ja 2019 tätä tutkielmaa varten toteutetuissa kyselyissä.
Vuosituhannen vaihteeseen saakka moniprofiilisuutta toteutettiin enemmän käsityönä luomalla profiileja yksittäin. Sosiaalinen media mahdollisti suuremmat verkkoyhteisöt ja suuremman määrän helposti luotavia profiileja. Nykyään ohjelmallisesti luodut valeprofiilit ovat iso ongelma. Myös moniprofiilisuuden tutkimus on siirtynyt yksittäisistä tapauskuvauksista ja filosofisemmasta pohdinnasta siihen, miten moniprofiilisia käyttäjiä
tunnistetaan helpommin.
...
Multi-profile user refers to a user who registers multiple user accounts in the same online community. Over the years, no one specific term for this phenomenon has been coined. In practice, a profile is visible to an online community as for example a conversational style, a username, and a user profile page. Profiles can be categorized as true or fake profiles based on how accurate a picture they give of the user. Anonymous profiles contain elements of each. Throughout the history of online communities, mostly fake profiles have largely been used by multi-profile users. Previous literature on the topic shows the benefits and uses of many profiles to be myriad. Fake profiles have been used for playing, to subvert community rules, as means of identity creation, as well as or scams and harassment. True and anonymous profiles of multi-profile users are used to allocate different topics to different profiles, or to avoid particular users, among other things. These uses were described in answers to questionnaires to the Fark.com community in 2009 and 2019 for purposes of this research.
Until the turn of the century, multiple profiles were created more commonly one at a time by the human user. Social media enabled the creation of larger online communities and a larger number of easily created profiles. In the present day, procedurally generated fake profiles have become a significant problem. Research into multi-profiles has shifted from individual cases and philosophical considerations to the question of how better to recognize multi-profile users.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutuksen merkitys paikkaan sitoutumisessa : identiteetit ja sosiaalinen pääoma
Veripää, Heli (2018)This research focuses on communication between employees and residents of the municipality. Especially the theory of communication and social capital relating to identitites are being studied. The doctoral thesis analyzes ... -
Nuorten sosiaalisen median käyttö ja sosiaalinen pääoma
Suomalainen, Kari (2023)Tässä sosiologian maisterintutkielmassa tutkitaan nuorten sosiaalisen median (some) käyttöä, sosiaalista pääomaa somessa ja somen ongelmallista käyttöä. Nuorten somen käyttö on usein huolta herättävä ilmiö, ja erityisesti ... -
Social interaction in online multiplayer communities
Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ... -
Verkkoyhteisöt ja verkkoyhteisöjen liiketoimintamahdollisuudet
Valonen, Vesa (2008) -
Yhteisöllisyyttä virtuaalisesti : erilaiset yhteisöt verkossa
Virkkala, Markus (2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.